Publicat de: nicoletasavin | 31/05/2009

De ce nu votează tuşa Veturia la europarlamentare?

Mi-am propus să ignor politica în această campanie. Şi era cât pe ce să-mi iasă. O băbuţă m-a deturnat de la onorabila mea intenţie. Undeva, într-un sat de munte, o femeie de 74 de ani mi-a reamintit ce bine funcţionează instinctul românilor. Cum distinge omul de la ţară între minciună şi adevăr. Cum ştie el să fie tolerant cu greşelile fără de intenţie şi intransigent cu cei care încearcă să-l tragă pe sfoară. Şi în final, cum bunul simţ al omului cu o clasă mai mult ca trenul, dar nepervertit, reuşeşte o analiză politică pentru care înţelepţii neamului ar roşi de invidie.

Tuşa Veturia nu pare a obosi niciodată. Cât îi soarele pe cer roboteşte prin gospodărie. La lăsarea nopţii îşi pune ochelarii pe nas şi îşi ia în primire telecomanda.E văduvă, copiii sunt pe casele lor, n-are cu cine schimba prea multe vorbe. Televizorul e viaţa ei. Nu se uită la seriale, „astea de le spune lumea telenovele”, că „nu sunt ca-n viaţă”. „Maică, o fi aşa în alte ţări, pe unde io n-am fost. Dar la noi, rar se iubeşte aşa ca în filmele astea. Ăştia parcă-s nebuni. La noi, ochii care nu se văd, uită. Nici fetele, nici flăcăii nu-şi iau lumea în cap aşa, din iubire. Părinţii nu sunt în stare să vrea răul copiilor, îi iartă uşor, iar răzbunări şi răutăţi din astea ce le văd prin filme, eu n-am văzut şi n-am auzit. Răzbunarea-i arma prostului. Păi ce, pe mine nu m-a înşelat moşul cât era în putere? Şi tot la mine s-a întors. Sau io nu m-am mai uitat după vreun flăcău, în tinereţuri? Păi ce-i frumos, şi Domnului îi place. Dar pe noi nu ne ţine nici iubirea, nici ura şi răzbunarea. Trec repede toate. Nici la oraş nu e aşa, ca-n filme, că am copiii împrăştiaţi prin România şi merg la ei. Noi suntem altfel, suntem buni la inimă, ne e frică de Dumnezeu. Răutăţi avem fiecare, facem rele, dar sunt mici. Io nu cred că românii se uită la seriale că le place ce se întâmplă acolo. Se uită aşa, să vadă case, mobile, haine, maşini, femei şi bărbaţi frumoşi, toate astea de iau ochii la oameni. Dar nu ca să ia exemple.”

Tuşa Veturia mănâncă politică pe pâine, în schimb. Îi ştie pe toţi politicienii, başca câteva duzini de ziarişti şi „din ăştia, civili, care şi-au dat liniştea pe apă şi s-au băgat în politică”. „Politica îi bună, ne trebuie, că doar n-am să conduc io ţara, n-am nici şcoală şi-s bătrână. Oamenii ăştia nu se duc acolo pentru noi, ci pentru ei. De noi uită şi de condus nu ne mai conduce nimeni. Suntem ca nişte oi fără câini şi fără ciobani. Sau cu câini şi ciobani proşti. Că de-ar fi deştepţi, ar avea grijă de noi. Vin să ne mulgă şi să ne tundă, dar uită să ne şi pască, ca să dăm lapte destul. Ne lasă de capul nostru, şi ne umplem de scaieţi, de nu mai face lâna noastră doi bani. Io n-am carte, dar ştiu că din votul meu ar trebui să câştig ceva, să văd că se fac drumuri, că se trage apă, că se adună gunoaiele, că sunt respectată pe unde mă duc, la dispensar sau la primar sau la poliţist, sau la preot. Nu sunt respectată, numai că nu mă întreabă în faţă dacă n-am murit încă, ce naiba mai vreau. Nu cer pomană, că dau dări la stat şi io, pe pământ, şi copiii mei. Ceva trebuie să se întoarcă şi la noi. Şi nu se întoarce nimic, dar la toţi le cresc maşini şi case în bătătură. Hoţia e reţetă de la comunişti, dar văd că nu ne mai facem bine. „

Tuşa Veturia ştie că este „campanie pentru Parlamentul ăla, al Europei, unde ar trebuie să meargă oameni deştepţi. Ce folos c-or fi deştepţi, dacă nu au inimă pentru noi. Maică, tot aud de interes naţional. I-aş întreba ce este interesul ăsta? Că dacă avem interes naţional, nu prea înţeleg io ce căutăm la Europa, acolo la Brusel? Aşa îi zice, nu? Păi dacă în comună la mine se face un consiliu, pot io să fiu egală cu primarele sau cu un fiu de boier care acum şi-a luat averea înapoi şi este bogat? Păi votul meu, şi dacă e împotrivă, nu e luat în seamă. Aşa şi cu ţările astea mari, cu Franţa, cu Germania, cu Italia. Şi ele au interes naţional. Câştigă tuşa Veturia? Sau România? Nu. Când îmi spun cum să tai porcii sau câtă ţuică să fac acasă, din prunii mei, sau mă obligă să-mi însemn animalele, în interesul cui este? E în interesul meu să nu mă lase să muncesc ce ştiu mai bine? Dacă vreau să pun pepeni sau grâu la mine, la munte, e treaba mea, io pierd. Tot aud că aia e voie să faci, aia nu e voie, vine ordinul de la Brusel, trebuie să-l respecţi, că ce ţi-au dat cu o mână iau tot ei, cu două. Păi să facem autostrăzi. Da noi ştim să facem? Că văd că şi pentru un pod s-a dus Băsescu de nu ştiu cîte ori şi tot l-a luat apa. O să vină să ne facă ei autostrăzi. Noi cu munca, că ne dau trei lei, ei cu banii aia mulţi, cu miliardele. Şi tot aşa, maică. Câte văd şi aud la televizor, mă apucă durerile de cap. De dat dăm de toate, da ce luăm în schimb? Europa asta ne ia de proşti. Aud cu proiectele, că nu ştim să facem şi pierdem bani. Dar de ce nu ne învaţă? Păi vezi? Cât sunt io de babă, dacă-mi spui ce am de făcut, fac. De aia zic că ne trebuie acolo, la Brusel, oameni să pună piciorul în prag. Că dacă se duc să doarmă sau să ridice mâna în folosul altora, ca să-şi ia salarii, românii rămân de căruţă.

Tuşa Veturia ştie cum ne prostesc partidele:

” E reclama de la PSD, o copchila, pe un drum alb , cu trei trandafiri în mână. Aţi văzut că n-au spini? Sau frunze? Pe cine prostesc ei? De ce nu e Geoană sau Năstase sau Iliescu? Ca să nu ne aducem aminte ce-au făcut? Copchila în alb, cu cearşaf alb în spate şi trei flori roşii şi o muzică ca de sfinţi. Românii nu-s proşti, astea-s vrăjeli. Să-mi demonstreze că io, tuşa Veturia sunt importantă pentru ei. Mătuşa Tamara poate da. „

„La liberali nu-i aşa cusută cu aţă albă reclama, dar să le fie ruşine de la obraz, că vorbesc de minciunile altora. Şi ei au minţit de-au rupt. Au fost la putere, de ce n-au adus bani din Europa? Şi dacă i-au adus, cum zice armeanul ăla, unde sunt? De ce nu se văd? Ştii cum zice Iisus cu ridicatul pietrei. Şi cum s-au aşezat muierile în jurul lui Crin, am văzut pe un afiş, parcă-i o cruce răsturnată. Cu crucea nu te joci la români.”

„Ăştia ai lui Băsescu măcar vorbesc şi de bine şi de rău. Da poţi să-i mai crezi şi pe ei? Nu mai crezi în nimeni. Reclama cu inundaţiile mai e cum mai e, dar cum să-l cred pe Stolojan, în câmp, cu un pumn de pământ în mână? Ăla e om fin, bolnăvicios, de birou. Dacă dă de două ori cu sapa, leşină. Poate să lupte cu vorbe pentru pământul românesc, dar nu ia nimeni pământul de aici. Ce era de luat, s-a luat. Dacă spunea că se bate pentru români, poate-l mai credeam. „

„Copchila preşedintelui n-are ca taică-su pielea tăbăcită să suporte toate răutăţile. Nici taică-su văd că nu mai rabdă. Bufneşte des. Dacă nu e bun de nimic, de ce-l bagă în seamă? Dacă greşeşte, de ce nu-l lasă să piară pre limba lui? De ce sunt ei şmecheri, politicieni, ziarişti şi alţi oameni cu carte, şi ne spun nouă ce să credem? Io pot să judec singură când a greşit un om şi când n-a greşit. Io pot să spun că nu din greşeală s-a dat o bucată din Marea Neagră când încă nu era a noastră. Şi aşa, fără şcoală cum sunt, înţeleg şi cum e cu petrolul, cu flota, cu aurul, cu băncile, cu tezaurul, cu securiştii, cu comuniştii, cu FMI. Io nu degeaba am ajuns la 74 de ani. Io mă uit cine câştigă dintr-un scandal şi cât câştigă. Io mă uit cine şi de ce se uneşte. Că de dragul lui tuşa Veturia şi a altora ca mine, nu moare nimeni. Dacă Băsescu zicea ca ei, îi era bine, asta ştiu. Şi pe el sunt io supărată, că nu i-a dovedit pe hoţi, dar cred că tot o să-l votez. Dar acu, la 7 iunie, nu ies la vot. Că nici să mintă nu ştiu. Iar dacă e să fiu minţită, mă las minţită, cum mă minţea moşu meu când călca în străchini, dar măcar să mă mintă frumos, nu să mă prostească pe faţă.

Tuşa Veturia are doar trei clase. N-a primit niciodată mită electorală. Spune că românii care-şi dau votul pe bani sau cei care n-au învăţat să judece cu mintea lor ce văd în jur, îşi merită soarta. „Politicienii să vină la mine, să le spun io cum se minte frumos, ca să-i alegem. Să nu-i bârfească pe ceilalţi, în primul rând. Să înveţe să ne asculte, să vorbească cu noi, să ne treacă pragul adesea, nu doar în campanie. Şi să ne caute cu suflet, nu să le fie silă de noi şi noroaiele noastre. Eheeeeee, câte ar fi de învăţat de la bătrâni…”

Responses

  1. Nicole,bine ai revenit,interesanta povestea Tusei Veturia,si cati batrani nu sunt uitati de politicieni,o zi frumoasa ,cu stima Tavi 🙂

  2. Placut omagiul adus intelepciunii populare. Interesante si pertinente interventiile dvs. de martea de pe B1. Totusi, o nedumerire : de ce fortati tot timpul o explicatie sau o scuza pentru orice comportament al presedintelui? Mi-ar placea sa luati o oarecare distanta. Care este parearea dvs. despre domnul Videanu? Domniei sale nu i se aplica aceeasi masura ca ministrilor liberali din guvernarea anterioara?

    Scuze pt greseli. Sunt incepator!

  3. Din auzite, ştiu că „training” pentru proiecte s-a tot făcut… din păcate după modelul „Ce ne învaţă ăştia pe noi că noi ştim mai bine cum e la noi”. S-au întors miraţi că vacile intră singure la muls dar „învăţaţii” noştri au acelaşi dispreţ faţă de ţăranii români pe cum l-au avut odrasele educate în străinătăţuri în vechime… aşa că de ce să le îmbunătăţească cât de cât viaţa?

  4. Mosule ce tanar esti ! Te rog sa faci „diosebirea” intre contencios administrativ si penal .

  5. Domnule Victor – care este deosebirea?

  6. stimata doamna,am vrut sa scriu cu D-nu am putut,oare de ce?Va urmaresc uneori dimineata la b1,de ce va agitati asa propresedinte,nu cred ca are nevoie de destoinicia dvs.Ar trebui sa realizati ca segmentul de auditor caruia va adresati se dumireste singur.

  7. Doamna Mariana,
    Aveti telecomanda, nu va sileste nimeni sa urmariti o doamna pentru care nu puteti folosi majuscule.
    Avem puncte de vedere diferite, e cat se poate de firesc…
    Daca as considera ca Basescu este de vina si pentru ca respira, probabil m-ati considera o mare Doamna Destoinica.
    Nu cred asta si o spun cu orice risc, inclusiv acela de a fi jignita in propria casa de catre oaspetii mei.

  8. Doamna Savin,
    Nu sunt de acord cu doamna Mariana in ceea ce priveste modul de adresare.Totusi prblema ramane : este evidenta tendinta de justificare a oricarui comportament al presedintelui. Fireste, va priveste ! Doar ca sunteti formator de opinie si,asa intrati in legatura cu noi toti.De aceea v-am rugat anterior sa luati o distanta. Tocmai pentru ca sunt din aceia care apreciaza munca d-vs. Sa fiti iubita!


Lasă un răspuns

Categorii

