Postat de: nicoletasavin | 11/03/2010

Răspuns pentru Horia sau despre tăcerile (ne)vinovate

Domnule Horia,

Mă strădui să răspund cu absolută sinceritate la epistola dvs, inspirat numită „Nedumerire”, de fapt o sumă de întrebări legate de respectul jurnaliştilor – din televiziuni, radio sau din presa scrisă – faţă de cel care ar trebui să fie Măria Sa, telespectatorul/ascultătorul/cititorul. Şi nu este.

Spuneţi că dezbatem zilnic în emisiuni teme politice şi economice de larg interes şi lucrurile rămân tot aşa. Altfel spus, că batem apa în piuă.
De acord, am acelaşi gust amar. Ne batem gura degeaba, noi vorbim, uneori chiar ne certăm cu alţi invitaţi, noi auzim.
Cei vizaţi – partide, instituţii, politicieni, demnitari, oamenii de afaceri – nu reacţionează în nici un fel. Cel mult trec jurnalistul respectiv pe o listă neagră, a duşmanilor, nevoind a înţelege că nu de laudă au nevoie, ci de critici. Dacă aceste critici sunt neîntemeiate, ne pot zdrobi cu argumente, dacă sunt îndreptăţite, pot recunoaşte că au greşit şi pot schimba starea de lucruri, câştigându-i astfel pe români.
Îmi permit să le spun mai-marilor României, aceiaşi de 20 de ani, la putere sau în opoziţie, că greşesc esenţial în comunicare, că nu se respectă nici pe ei, nu-i respectă nici pe români.
În locul lor, aş cere departamentelor de comunicare, care între noi fie vorba taie destule frunze la câini, să-şi ia munca în serios, să răspundă fiecărui jurnalist în parte, să-i mulţumească sau să-şi exprime dezacordul, după caz, să se apere, cu argumente, să recunoască greşelile, să spună ce au făcut pentru a veni în întâmpinarea doleanţelor oamenilor.
Jurnaliştii sunt cureaua de transmisie dintre putere şi simplii cetăţeni. Sunt buni sau răi, dar necesari. Fără greşelile şi aroganţa mai-marilor zilei, obişnuiţi doar cu autocritica, fără erorile jurnaliştilor, incapabili să lase orgoliile şi să se grupeze în asociaţii profesionale şi sindicate puternice, mogulii presei n-ar mai fi ajuns să taie şi să spânzure în politica editorială. Şi ca să nu spuneţi că vorbesc de pe câmpii, vă dau un exemplu. În 2004, jurnaliştii de la „Evenimentul zilei” au decis să respingă imixtiunile patronatului Ringier în politica editorială, sugerate de PSD. 80 de jurnalişti au protestat atunci, peste 40 au demisionat, au renunţat la pâinea lor pentru libertatea editorială, breasla n-a reacţionat, alianţa DA, principala beneficiară a protestului, a tăcut mâlc, dovedind că nimeni, nici în politică, nici în afara ei, nu doreşte un ziar puternic în România. Nici măcar Traian Băsescu, care ar fi trebuit să ridice o statuie echipei de la fostul Evz. Împreună, cei 40 de jurnalişti, erau o forţă. Împrăştiaţi ca potârnichile prin diverse redacţii, după lungi perioade de şomaj, au devenit insignifianţi, fiind voci izolate. După ei, aproape nimeni n-a mai îndrăznit să se împotrivească patronatului. N-au mai existat decât cîrteli izolate, soldate cu îndepărtarea contestatarilor. Odată cu Evz, a murit ultima redută a presei libere din România, căci cu ordin-voie de la moguli, contra mulţi bani, văd că înjură mulţi.

Cu scuze pentru lunga-mi digresiune, să revenim la întrebările dvs, punctuale.

1 şi 3. Am recitit proiectul după ce am primit scrisoarea dvs. Nu sunt ziarist de economic, deci nu ştiu dacă părerea mea este pertinentă. Vă cer răgaz câteva zile pentru a consulta nişte specialişti şi a-mi forma un punct de vedere avizat şi obiectiv.
2. Deoarece campania a debutat la OTV, post ignorat complet şi dispreţuit profund de presa românească. Nu stau să comentez motivele, corecte sau nu, mi-ar lua ceasuri întregi. Nici eu nu sunt de acord cu multe din producţiile postului, gen Elodia, Ciumac, dar nu pot pune anatema pe o producţie corectă, precum Cafeneaua politică, a lui Horia Alexandrescu.
4. N-am nici un fel de restricţie, la nici un fel de subiect. N-aş mai fi Nicoleta Savin dacă mi-ar pune cineva botniţă. Nu am luat nici un leu niciodată de la vreo televiziune la care am apărut în calitate de invitat. Din 2008, de când m-am retras din jurnalism, trăiesc, şi nu înfloritor, din consultanţă.
5. Dacă legea Cojocaru ar fi viabilă, ar putea exista o mulţime de interese de restricţionare ale întregii nomenclaturi post-decembriste. Cojocaru şi Rugină au mai fost trimişi odată la plimbare în anii ’90, când se discuta ce metodă de privatizare ar putea adopta România.
6. Chiar nu ştiu. Mă uit la ce s-a întâmplat cu CAP-urile şi IAS-urile dezmembrate şi la agricultura fărâmiţată de acum. Da, statul este un foarte prost administrator, dar oamenii, luaţi separat, mulţi dintre ei fără de cele mai elementare cunoştinţe economice, credeţi că ar administra mai bine capitalul încredinţat? Uitaţi că aşa s-a îmbogăţit Vântu, cumpărând de la oameni acţiunile cu care ei habar n-aveau ce să facă în anii ’90? Nici nu ştiu dacă, la vreme de criză, o parte din PIB poate fi scos din circuitul public, oricât de generoasă ar fi ideea pentru care se face (re)distribuirea, fără ca România să intre automat în incapacitate de plată. Aşadar, am nevoie de „săpături” ca să mă pronunţ.

Concluzii: Poate că tăcerea generală induce oamenilor ideea unei conspiraţii. Poate că este vorba chiar de o conspiraţie, de un boicot generalizat. Nu ştiu şi totdeauna am recunoscut că nu le ştiu pe toate. Dar, dacă la mijloc nu este decât aroganţa media faţă de OTV, rog politicienii, şi nu media, să ia aminte ce consecinţe poate avea tăcerea lor faţă de un subiect care preocupă cetăţenii. Cum ajung românii să piardă şi bruma de încredere pe care o mai au în politicieni şi în jurnalişti.

Îmi dau cuvântul de onoare că o să aprofundez subiectul şi o să revin.
Mă onorează şi mă obligă încrederea pe care mi-o acordaţi. Am obţinut-o greu, cu 20 de ani de muncă corectă în această branşă, cu succese şi eşecuri, dar cu bună-credinţă, fără a fi în solda cuiva. Nu deţin adevăruri absolute. Dar nu colportez minciuni.

Nu am de gând să pierd pentru nici un puternic al zilei singurele bunuri câştigate în aceşti ani: libertatea de a scrie şi a vorbi, libertatea de conştiinţă. 


Responses

  1. Mda, de comentat am să comentez mâine! Acum însă răutatea-mi caracteristică mă face să comentez doar la:
    „Nu am luat nici un leu niciodată de la vreo televiziune la care am apărut în calitate de invitat.”

    Ăsta este un spin care mi-a rămas post-campanie!
    În timpul campaniei prezidenţiale PUŞTIUL „AŞA ZIS MINUNE”-CRISTIAN GAVA, în nenumărate emisiuni de la Realitatea SOV l-a făcut ţăndări pe Traian Băsescu, împroşcându-l cu lături din cap până-n picioare! După ce Traian Băsescu a devenit PREŞEDINTELE TRAIAN BĂSESCU această tânără viperă, mă refer la CRISTIAN GAVA a aterizat brusc în curtea lui Boby Păunescu pe post de mare realizator-emisiune TV.
    Acum eu întreb:
    Dacă PSD câştiga alegerile este adevărat că Pora, Savin şi încă câţiva talibani pro-Băsescu trebuiau să emigreze? (listele proscrişilor erau deja făcute de jigodia de Vanghelie şi nenorocitul de Guşă)
    Atunci? Acum când Traian Băsescu este PREŞEDINTE, cum se face că la masa cea plină de bucate au ajuns lichelele de genul lui Cristian Gava?
    Chiar nu înţeleg Savinule de ce tu şi ceilalţi talibani pro-Băsescu acceptaţi participarea la emisiunile celor două canale de televiziune!
    Bleahhhh…doar atât! România ţara tuturor posibilităţilor!

  2. Asta cu „NU ÎNŢELEG” am băgat-o retoric….deorece eu nu numai că înţeleg, dar şi ştiu: DEOARECE TU SAVINULE ŞI RESTUL TALIBANILOR PRO-BĂSESCU CREDEŢI ÎN IDEE….ADICĂ ÎN IDEI!
    Eu pe cei ce cred în idei sau au idei îi numesc: IDIOŢI!
    haides paides mâine mai comentez!….dacă bineînţeles mâine dimineaţă nu am să mă trezesc mort!

  3. Simplu, Magnetizatule, avem idei, fără a fi idioţi. Iar la categoria idei pot sta alături şi idealurile si deziluziile. Nu sunt fixe. Băsescu nu-i nici sfant, nici demon. E om, basca ex-marinar, basca politician, ca să nu zic animal politic.
    Dar, personal, nu cred că sunt taliban în nimic. Critic sau laud, după fapte.
    Şi nici lui Traian Băsescu nu cred că-i plac talibanii. Cred că, fără să-i iubească, respectă oamenii cu coloană vertebrală.
    Mie mi-e suficient…

  4. Mda, am recitit Re-ul la scrisoare şi Re-ul de la 2:27. Prezumţia că „nu ştiu cine” respectă pe „nu ştiu cine” este un vax.
    Repet ce am spus mai sus: dacă neterminatul ăla de Geoană acum era Preşedinte, toţi talibanii lui Băsescu eraţi acum ori în puşcărie, ori peste graniţă! Şi nu glumesc când spun acest lucru! Şi ştiţi foarte bine că totdeauna am avut dreptate când am spus ceva!
    Mda, rămân la fixismul meu pragmatic şi reafirm că acea viperă de copil, mă refer la Gava Cristian, nu avea ce să caute în televiziunile PD-L ! Punct!
    Mda, rămân la fixismul meu pragmatic şi reafirm că totuşi astăzi în România cei ce cred în idei sunt nişte idioţi! Punct!
    Mda, rămân la fixismul meu pragmatic şi reafirm că totuşi astăzi în România este mai bine să fii mercenar! Mă plăteşti, lucrez pentru tine-Nu mă plăteşti, ura şi-un praz verde lasă că mă plăteşte adversarul tău!Punct!
    Sunt curios dacă după ce aţi fost atacată pe stradă pe motivul că aţi făcut parte din staff-ul de campanie al Preşedintelui Băsescu, v-aţi dus la domnul „mare ministru de interne” Blaga ca să-i spuneţi acest lucru? Sunt sigur că nu! (acest lucru l-am aflat de la colegul dumneavostră care mi-a povestit că făcuse pe el de frică când a văzut cum a sărit acel dezaxat la gâtul dumneavoastră!). Mda deci oare se merita ca dumneavoastră să fiţi agresată pentru ca indivizi precum sunt Blaga şi Videanu să fie miniştri sau Andreea Vass şi Andrei Gheorghe consilieri? Bleahhhhhh eu zic că NU! Sunt sigur că dumneavoastră doamnă spuneţi că DA!….să vă povestesc şi despre Pora şi despre şi despre şi despre şi despre ceilalţi talibani care acum mor de foame în timp ce NERUŞINATUL NISTORESCU continuă să facă balet deontologic pe la televiziuni? ….în timp ce vipera de Gava ne explică cum stă treaba cu democraţia?
    Zâmbesc Doamnă!…..şi cunoaşteţi bine, de ce eu uneori zâmbesc! 🙂
    Mi-e lene să mă reloghez pe „Magnetizatul”, deci scuzaţi nickul şi avatarul şolticar!
    SĂ TRĂIŢI BINE!

  5. Stimata doamna:
    -prin cea ce sa intamplat in Romania timp de 20 de ani,a fost construit „capitalismul salbatic”! Legea construita (nu de acum) a domnului Cojocaru nu face altceva decat sa tempereze „canibalismul” care nu se mai opreste din economia romaneasca!Toata lumea vede lucrul acesta si nu numai ca i-l vede, i-l si traieste! Fabrici,uzine intregi au disparut falimentate si topite la fier vechi! Prin procesul reparator al legii Cojocaru, industria, agricultura ar putea sa se relanseze acum pe principii sanatoase economice! Principii pe care acum, dupa 20 de ani, oameni de rand au inceput sa le cunoasca! Daca o sa cititi legea veti vedea ca este exclusa varianta ca cineva „gen Vantu” sa mai profite!
    Ar mai fi in joc si impozitarea averilor ilicite!

  6. Off topic
    Uraaa! Gata fraţilor! Ne-am scos! Avem Preşedinte Academician. Este coleg de Academie cu patru câştigători ai premilui Nobel, cu o mulţime de academicieni ai Academiei României. A sărit direct din groapa inculturii crase în vârful intelighenţiei române.
    Să fii membru de onoare al Academii Oamenilor de Ştiinţă din România nu este puţin lucru. Sunt acolo prof. universitar dr. Ecaterina Andronescu, medicul dr. Irinel Popescu, istoricul dr. Ioan Scurtu, generalul dr. Eugen Bădălan, scriitorul Dinu Săraru, academicianul Răzvan Theodorescu, IPS Teodosie, academicianul Mihai Drăgănescu şi cum spuneam, patru premianţi Nobel. Probabil că prof.univ.dr.Virgil Cândea, preşedintele AOSR şi-a pierdut uzul raţiunii. Oare până unde a pătruns nemernicia? Cât de josnici şi fripturişti pot deveni unii oameni.

    PS: Un singur votant entuziast pro din AOSR nu m-a surprins. Mizerabilul Ion Cristoiu.

  7. Pentru Pupaza din tei

    COMUNICAT DE PRESA
    (12 martie 2010)
    Precizari ale Administratiei Prezidentiale cu privire la desemnarea presedintelui Traian Basescu ca membru de onoare al Academiei Oamenilor de
    Stiinta din Romania

    Cu privire la propunerea Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania ca presedintele Traian Basescu sa devina membru de onoare, Administratia Prezidentiala precizeaza ca initiativa nu a primit acordul Presedintelui sau al institutiei prezidentiale.

    Presedintele Traian Basescu considera ca acordarea unui sediu si promulgarea unei legi sunt obligatii de serviciu care nu trebuie
    rasplatite cu titluri academice.

    Presedintele multumeste membrilor AOSR pentru initiativa lor, dar din motivele expuse anterior nu poate accepta titlul de membru de onoare al
    AOSR.

    P.S. Si Basescu nu era in tara cand s-a intamplat asta.
    Iar pentru dispretul cu care priviti meseria de capitan de vas, pe bune ca v-as aseza la timona unui vas, in mijlocul unei furtuni din Pacific. Si fara echipaj, ca si marinarii sunt de o incultura crasa, nu-i asa?
    Poate intelegeti ca e loc sub soare pentru toti si ca Domnului nu-i e rusine cu creatiile lui…

  8. Upssssss! Nah Pupăzismea matale că ţi-ai furat-o din tei!
    Hihihi…..înţelegi acum de ce am tăcut precum porcul? EU ŞTIAM CEEA CE TU NU ŞTIAI! ŞTIAM CINE A FOST PERVERSUL CARE A OFERIT ACEST MĂR OTRĂVIT PREŞEDINTELUI ŞI ŞTIAM CĂ VA FI REFUZAT!….în plus eram sigur că talibana Savin te va executa! Hihihihi!

    PS CINE SE SUPĂRĂ HARŞTI TĂIEM NASUL!

  9. Pupaza te cheama,pupaza ramai!Cum sa dai ditamai vaporul pe mana unor fripturisti cu nik de pupaza „botanista”care imediat ce aude ceva pe postul lui Felix imprastie,sa auda si alte pupaze?
    Exclus!Dar eu as intreba altceva:Oare „degraba-saritoru”ar fi refuzat onorul???
    Nu cred!Mai stiu unul ce se cramponeaza de decoratia lui iliescu,primita pentru-ca a vrut sa dea o lovitura de stat!


Lasă un răspuns

Categorii

