Postat de: nicoletasavin | 27/07/2010

Socrate si recursul la adevar

Nu mai vreau sa ascult zvonuri, barfe, aluzii, povesti si alte vorbe „de bine”.
M-am saturat de cei ce le stiu pe toate, de cei ce judeca, fara sa aiba habar despre miezul lucrurilor, fara sa se gandeasca o clipa ca pot gresi. Nu mai vorbesc ca nici nu le trece prin cap si reversul medaliei, posibilitatea de a fi, la randu-le, judecati. Corect sau gresit.
Rareori o judecata din afara, o evaluare sau o apreciere au tangente cu adevarul. Pana si „minunata poveste de dragoste”, tot poveste este, ca si concept in mentalul colectiv. In vorbire, si nu doar a romanilor, nu spunem „adevaruri de dragoste” ci „povesti”. De ce-or fi povesti, daca sunt reale?

Iata de ce este bine ca, inainte sa ne pronuntam, in bine sau in rau, sa rememoram pilda lui Socrate. Si sa ne amintim de o alta zicere inteleapta: „Daca taceai, filosof ramaneai!”

Testul lui Socrate

Într-o zi, marele filozof Socrate s-a întalnit întâmplător cu o cunoștință care alerga spre el agitat și care i-a spus:
“Socrate, stii ce-am auzit tocmai acum, despre unul dintre studenții tăi?”
“Stai o clipă,” îi replică Socrate. “Înainte să-mi spui, aș vrea să treci printr-un mic test. Se numește Testul celor Trei.”
“Trei?”
“Așa este,” a continuat Socrate. “Înainte să-mi vorbești despre studentul meu, să stăm puțin și să testăm ce ai de gând să-mi spui. Primul test este cel al Adevărului. Ești absolut sigur că ceea ce vrei să-mi spui este adevărat?”
“Nu,” spuse omul. “De fapt doar am auzit despre el.”
“E-n regula,” zise Socrate. “Așadar, în realitate, tu nu știi dacă este adevărat sau nu. Acum să încercăm testul al doilea, testul Binelui. Ceea ce vrei să-mi spui despre studentul meu este ceva de bine?”
“Nu, dimpotrivă…”
“Deci,” a continuat Socrate, “vrei să-mi spui ceva rău despre el, cu toate că nu ești sigur că este adevărat?”
Omul a dat din umeri, puțin stânjenit.
Socrate a continuat. “Totuși mai poți trece testul, pentru că există a treia probă – filtrul Folosintei. Ceea ce vrei să-mi spui despre studentul meu îmi este de folos?”
“Nu, nu chiar…”
“Ei bine,” a conchis Socrate, “dacă ceea ce vrei să-mi spui nu este nici Adevărat, nici de Bine, nici măcar de Folos, atunci de ce să-mi mai spui?”
Omul era învins și s-a rușinat.


Responses

  1. PE FIECARE MORMANT A ROMANILOR CARE AU MURIT IN CONDITII INUMANE trebuie SCRIS – CRIMA STATALA . CLANURILE NAZISTE DIN PARLAMENT dupa 89 s-au specializat in GENOCIDUL ORGANIZAT si TERORISM asupra POPORULUI !!!

  2. Cu cata eleganta, Doamna Savin, ati pus punctul pe i.
    Cel cu care a dialogat Socrate era totusi OM.Dar se pare ca in continuare comentariile curg.

  3. “Daca tăceai, filosof rămâneai!”
    …………………
    Da, e o vorbă a dracului de adevărată.
    E le-aş arăta-o tuturor celor care, indiferent de domeniul în care activează, cu ocazia arestării lui Dan Diaconescu s-au apucat să participe la discuţii legate de libertatea de exprimare.
    OTV-ul e un loc infect făcut după chipul şi asemănarea stăpânului său.
    Este locul unde în cazuri ca spânzurarea colegei lor, cazul Elodia, cazul în care acel hoţ a fost împuşcat în casa creatoarei de modă, cazul arestării lui Gigi Becali etc, o mulţime de oameni despre care dacă spun că sunt îndoielnici le fac un mare compliment, analizau plecând de la presupuneri (unele absolut aberante) alţi oameni care întâmplător aveau o legătură cu cazul respectiv şi li se intra cu bocancii în viaţă, se făceau acuze, se dădeau verdicte de vinovăţie.
    Adică acea sintagmă de libertatea a cuvântului era interpretată ca libertate de aruncare cu noroi asupra altora.
    Am urmărit povestea cu arestarea lui DD.
    Argumentul suprem în sublinierea nevinovăţiei lui Diaconescu: Omul nu a fost acolo când s-a comis şantajul. Pe principiul ăsta nici Hitler nu e vinovat de Holocaust. Nici el nu a fost acolo când evreii erau pregătiţi la cuptor după ce erau aromatizaţi cu CyclonB.
    Serialele de care am vorbit mai sus sunt cel puţin sinistre ca şi cel care se desfăşoară acum legat de Mădălina Manole. Absolut scârboase. De dragul banilor asistăm la un adevărat ospăţ canibalistc cu mortul întins pe masă şi savurat cu o mare plăcere. Asta nu mai intră la libertatea cuvântului.
    DD a avut tupeul să vorbească de înfiinţarea unui partid doar în momentul în care a început să audă zornăit de cătuşe.
    ………..
    Cei care îşi spun jurnalişti şi au participat au participat la preamărirea şi perierea individului, au vorbit de libertatea de exprimare, în loc să se delimiteze ei înşişi de el şi-au pus singuri ştampila pe frunte, s-au autodefinit a fi nişte oportunişti pe care nu îi interesează o minimă decenţă şi deontologia profesională.
    Libertatea cuvântului e bună doar dacă există acea autocenzură pe care o dă bunul simţ al fiecăruia.
    Există lucruri legale, dar care pur şi simplu nu se fac.
    DD vorbeşte de libertatea cuvântului dar el însuşi bagă pumnul în gura celor care îl critică.
    L-am văzut cum în emisiunile in care Andreea Pora dorea să zică şi ea câte ceva, se apuca să mormăie un slogan despre „cel mai bun jurnalist”, „viitorul preşedinte” şi alte prostii. Pentru a nu se înţelege ce dorea Andreea să zică. Mai nou văd că intră în stări orgasmice când cineva îl laudă, îi cântă imnuri.
    Cine sunt cei la care mă refer? Nu dau nume, se ştiu ei. Sunt oameni despre care m-am mirat văzându-i, oameni care s-au făcut a nu observa că povestea cu Partidul Poporului e doar o mizerie menită să îi dea lui Diaconescu posibilitatea ca în cazul în care va fi găsit vinovat să poată spune că e vorba de un atac politic. Ar trebui să le fie ruşine.😦
    Dacă tăceau, filozofi rămâneau.

  4. Că tot am adus vorba de Dan Diaconescu, un articol unde îmi motivez părerea: „Dan Diaconescu nu trebuie arestat, ci internat” aici:
    http://romanicablues.wordpress.com/2010/07/25/dan-diaconescu-nu-trebuie-arestat-ci-internat/

  5. Herr Blue,
    Încă odată constat că mintea ta este un loc fabulos, unde aş rămâne tot restul vieţii mele.

  6. Referitor la Dennis , pardon Dany, Pericol Public…
    Cu toate ca mica creatura a mai pus de-o facatura, Dennis, pardon Dany, raspunde „asteptarilor” unei mase considerabile de telespectatori….
    Sa nu uitam ca Domnu’ Dan este un oportunist vizionar, pe langa calitatile de netagaduit de mic impostor.
    Va face un rating impresionant in aceste vremuri….Mai vorbim…Partidul Popular este o supapa de presiune…
    Liderii partidului ( nu Dennis, pardon Dany) vor fi foarte convingatori si corecti.Nu va fi nimic in contradictie cu vremurile…
    Eu una ma infior… BRRR!
    Da’ scenarita care ma bantuie ( ca pe orisce ruman) nu-mi da pace!

  7. 1.Pe cât puneţi pariu că pe Diaconescu în afară de BANI nu-l interesează absolut nimic altceva?
    Raspuns.
    Nu pariez, dar indraznesc sa raspund:
    Daca ar fi fost interesat numai de BANI, Dan Diaconescu s-ar fi numit Remus Cernea.DD este un tip focusat pe CASTIG.
    2. Pe cât puneţi pariu că următoarele alegeri vor fi influenţate covârşitor de acesta dacă în privinţa lui se va face o anumită “greşeală tactică”!

    N-am facut armata deci zero tactica, dar va raspund:
    Realizez ca DD este un ou vizibil, „creatorul de imagini” OTV, dar nu si creatorul noii sale imagini, de Eliberator mult asteptat. DD fiind speculativ a batut palma cu noul sau rol (il avantajeaza si-i convine-rumanii empatizeaza cu cei „oprimati”).
    Nu cred ca DD va fi liderul politic al partidului nou infiintat!Acesta se va strecura incetisor si se va ivi din „spuma marii” la momentul oportun!
    Dar ma intreb:
    Cine asteapta sa i se „faca” o greseala tactica?

  8. AOLEOOOOO- zero logica, zero tactica!
    Valeeeeu, ma duc sa ma „uit” la OTV-eu!

  9. Când am citit ,, Socrate şi recursul la adevăr,,, foarte bună pilda, felicitări, eu m-am gândit că mulţi ne dăm cu părerea fără să ştim nimic , sau aproape nimic. Ar trebui cu toţii să mai reflectăm. Dacă avem timp.

    Cât despre ziarişti ? Doar bombe de presă să fie şi să iasă bani.

  10. ***dobermann *** Vielen Dank geliebten Dobermann
    ***brindusa*** Bravo… la OTV îţi vei putea satisface toate dorinţele… şi nevoile. E zic să ai o lămâie la îndemână pentru cazul în care odele şi imnurile de preamărire a inegalabilului, inevitabilului şi infailibilului Dan Diaconescu îţi provoacă greaţă.

  11. @blue2403
    Buna seara, raportez:
    Cine este OTV? Ce este Dan Diaconescu?
    Somn usor, Romanika Blue (ex.Romania Blue)! Sigur vei fi …mai castigat!

  12. CE este ?
    Cufar, lada de zestre?
    Ca de tunat poate sa-l tune tati dracii ca tot LADA ramane!
    Hai, Don’ Anti un pic de optimism nu strica!
    Eu o pup cu drag pe talibanca! Si matale NU Mai Zgudui Schela …de ras!!!

  13. Auzi, Anti,
    Daca tot te chinui sa spui macar o data pe zi pentru anumite urechi vrajeli de genul „talibanca e de umplutura, numai buna de inlocuit oricand cu oricine”, poti sa pleci de acum, nu-l mai astepta pe DD presedinte!
    Daca exista urechi care te cred, iar e bine, gand la gand cu bucurie!

    Drum bun si cale batuta!
    Eventual va cunun io!🙂🙂🙂

  14. Doamna Savin,
    Asa-s toti plozii razgaiati! Mici marmote galagioase…impacheteaza in staniol un dram de Milka!

  15. Cat vrei? Ca sa stiu daca ma tine buzunarul?

  16. „Herr Blue,
    Încă odată constat că mintea ta este un loc fabulos, unde aş rămâne tot restul vieţii mele.”

    Blue,ma faci invidios si iar ma voi apuca de beut..Cum s-ar spune ” DD in direct” ,adica :
    -Declarartii de Dragoste in direct
    – Doamna Doberman in Direct [full de asi]
    -Doamna Diana in direct

    Ma bucur pentru voi …nashico focsanenca ,te-ai prins la faza..???

  17. Dixit Anti:
    „Deci?
    Am spus bine sau nu am spus?
    Ascuuuuuuult?
    DA sau NU?
    Vreau răspuns răspicat, nu proză, poezie sau replici jurnalistice!
    DA sau NU!
    ATÂT!”

    DA, te-ai insurat, ti-ai gasit petecul.
    Da’ n-are voie oama sa se mai zburleasca la vreme de canicula?
    La rautacisme nu fac referiri…🙂🙂🙂 E prea cald pentru controverse si vad ca nu doar eu nu stiu de gluma…

  18. Dear Freddye,
    Si eu ma bucur… si sigur ca ma prind…🙂

  19. *Freddye…*
    Da, şi eu mă mir uneori cam ce îmi trece prin cap…
    DDD poate insemna un singur lucru: DanDiaconescu în direct. E marcă înregistrată…
    P.S. Dacă mori de ciroză sper că nu voi fi considerat autor moral…

  20. **Brânduşa**
    1..Cine este OTV?
    Cineva reîncarnat închis pentru că a încălcat legea şi redeschis pentru că în balcanismul nostru considerăm că orice hotărâre definitivă este ceva care se poate negocicia şi desfiinţa dacă foloseşte cuiva.

    2… Ce este Dan Diaconescu?
    Ce e Dan Diaconescu? O entitate care stând lipită pe ecranul televizorului ca un abţibild şi câştigă sume enorme. Dă verdicte de „vinovat”. Prezumţia de nevinovăţie trebuie să i se aplice doar lui, încearcă să se protejeze în faţa justiţieri devenind politician, înjură, acuză, jigneşte, încalcă sistematic legi, murdăreşte spunând că are libertatea cuvântului dar când cineva zice ceva de el bruiază emiţând ca papagalul tot felul de sunete cum ar fi de exemplu acele sloganuri în care se autodefineşte ca „cel mai mare jurnalist” ori ca „viitorul preşedinte”. Sunt de acord cu expresia „Cel mai mare jurnalist” doar într-o singură sutuaţie, dacă e parte din fraza: „Sunt cem mai mare jurnalist care din lipsă de rating a fost băgat într-o pubelă de gunoi.
    P.S. Consider că nu trebuia arestat, dar pentru perioada cercetărilor orice referire la procesul său trebuia să îi fie interzisă.
    Dacă tot am adus vorba…
    În perioada arestării şi după aceea OTV a fost folosit ca un mijloc de presiune la adresa justiţiei şi ca mijloc de manipulare i incitare la revoltă evidentă a celor care o urmăresc. Cel puţin pentru asta televziunii resprective trebuia să i se interzică să mai emită… zic eu.

  21. Bre, dom’ colonel,
    Dacă e să fii invidios, atunci ar trebui să fii pe mulţi oameni cu minţile frumos mobilate. Blue e doar unul dintre ei. Uite, de pildă, aş rămâne pe veci şi în mintea sclipitoare a lui Băse…

    P.S. Sunt tot dobermann sub acoperire „deutchebrak”. Dom’ colonel ştie ce înseamnă asta…

  22. @ BLUE

    „P.S. Dacă mori de ciroză sper că nu voi fi considerat autor moral…”- hi,hi,hi…o gluma perfecta ca o crima..Pai,daca se intampla asta ,vezi ca ramai fara nash.. ca un cojoc fara ac ..😆

  23. …totusi, am auzit ca toate strazile care vin de la gara din Caracal, vor purta numele disidentului OTV,
    dar numai in acea directie: dinspre gara. In sens invers, isi va pastra timid numele dobandit de pe vremea cand era trecut pe panoul de onoare a scolii…’La fanul rosu de curand cosit’. Adica numele si prenumele unor obletzi locali. Am auzit si ca poetul de la Cetate, a aranjat ca pe timpul sarbatorilor nasterii si aniversarii DDT-TV si DD-din rect, cursul Dunarii sa fie schimbat in semn de respect, iar Cotele Apelor Dunarii sa sa evite sa pomeneasca toate celelalte capitale din amonte, pana la stabilirea relatiilor diplomatice cu viitura capitala. Singura problema ce nu va fi rezolvata pana la urmatoarele alegeri ‘preschedentiale’ ar fi, instalatia de nocturna, fapt pentru care, intraga chestiune ramane intr-o penumbra discreta. Se poate face insa o cheta in dinrect sub protectia generalilor paranormali, precum si a emisiunii din ziua odihnei si reculegerii: ‘Ora ciorditorului profesionist’

    P.S. Ma gandesc ca poate pana la viitoarele alegeri sa monteze si sinele de cale ferata, ca de fiecare data cand ploua, fochistul are zile grele cu impinsul vagoanelor…
    In rest, ‚nici nu stitzi ce perdetz…‘, va ramane für immer goldene spruh…

    Banc Nr. 2.
    Costel, de loc din ‘Intorsura…’, dupa cinque ani lavorare, revine acasa, intr-o vacantza de vara. Obligat sa-si integreze fizonomia in peninsula, si-a adaptat si accentul romanesc…
    Opreste BMW-ul in dreptul ulucilor gardului, isi vede mama in ograda pasarilor, sare din masina si o saluta cu toata inima: CEAUO Mama….
    -Ce sa aiba mama draga, nu stiu ca de la o vreme nu mai fac oua…

  24. Cumparati votca cat de multa, ca am auzit ca de la anu scot astia si subventia din partea casei de asigurari, pentru ciroza.
    Dupa varianta originala ‘Moartea pe schiuri’, vor opri si subventionarea cirozei prin votca Cristal. Genocid curat.
    Si nu uitati, cititi seria de pe timbrul de sub capac ca poate astfel veti afla in direct, cine este noul presedinte ales prin SMS.

  25. SORRY

    R.D.V.-ul meu bate toate statisticile ..Mult mai multi romanashi mor din cauze de sifilis blond…

  26. Iar urarea „sa traiesc numai eu bine ,ca sunt pasha peste romani,basca voievodul tiganilor ” creste rata mortalitatii printre cei care au luat plasa la alegerile pestilentiale..La oftica merge o groapa si o slujba mica..


Lasă un răspuns

Categorii

