Publicat de: nicoletasavin | 27/08/2010

Kahlil Gibran: Profetul iubirii

Kahlil Gibran, un reprezentant al spiritualitatii arabe moderne, vorbeste in poemul-eseu „Profetul” despre adevaruri eterne ca Binele, Frumosul, Armonia Universala. Un capitol aparte este dedicat Iubirii, ale carei simtiri de exceptie il fac sa traiasca adevarate revelatii privind relatia cu Divinitatea si sa nazuiasca in puterea acestui sentiment sublim de a innobila lumea. Este, probabil, unul din cele mai complexe si mai frumoase poeme care s-au scris vreodata pe acesta tema.

Vorbeste-ne despre Iubire

Atunci Almitra zise: „Vorbeste-ne despre Iubire.”
Iar el isi inalta capul privind multimea, si o tacere adanca pogora peste toti. Apoi, cu o voce mare, incepu:

„Cand iubirea coplesitoare va face semn, urmati-i indemnul,
chiar daca drumurile-i sunt aparent grele si prapastioase.
Si cand aripile-i va cuprind, supuneti-va ei,
chiar daca sabia ascunsa-n penaju-i v-ar putea rani.
Iar cand va vorbeste dati-i crezare,
chiar daca vocea-i ar putea sa va sfarme visurile himerice,
asemenea vantului de miazanoapte care va pustieste gradinile.

Fiindca, precum iubirea va incununa,
adeseori tot ea trebuie sa va si crucifice.

Precum va face sa cresteti, ea trebuie sa va si reteze uscaciunile
si sa va distruga cat mai repede rautatile si egoismul.

Precum ea se ridica la inaltimea voastra, alintandu-va ramurile
cele mai fragile care freamata in lumina soarelui,
tot la fel va razbate pana in adancul radacinilor voastre,
zdruncinand inclestarea lor cu pamantul.

Asemeni snopilor de grau, ea va secera, niciodata intamplator.
Va treiera pentru a va descoji.
Va vantura spre a va curata de pleava.
Va macina pana la inalbirea fainii voastre.
Va framanta pana ajungeti foarte supusi, divini si puri
ca apoi sa va harazeasca focului sau
si sa puteti deveni painea cea sfanta
a nemuririi la ospatul divin.

Toate acestea si multe altele vi le va da cu prisosinta iubirea,
pentru ca, astfel, sa va puteti cunoaste tainele inimii,
si sa deveniti o parte din inima Vietii Eterne
din care izvoraste nesfarsita Iubirea.

Dar daca, stapaniti de indoiala, egoism, meschinarie,
suspiciune sau de teama,
veti cauta doar tihna si placerea dragostei,
care permanent vi se daruie fara ca voi sa iubiti,
atunci e mai bine sa va acoperiti, fiind infranti,
goliciunea si sa iesiti din treierisul iubirii,
spre a va intoarce, ramanand inchistati si singuri
in lumea fara de anotimpuri,
unde veti rade, dar nu cu intraga voastra bucurie
si unde veti plange, dar nu in toate lacrimile voastre.

Iubirea nu se daruie decat pe sine si nu ia energia sa atotputernica,
divina si misterioasa decat de la sine.

Iubirea nu stapaneste si nu vrea sa fie stapanita
de cel sau cea caruia i se daruie,
fiindca iubirii adevarate ii e de-ajuns iubirea.

Si sa nu credeti ca puteti croi singuri drumul iubirii,
fiindca iubirea, daca o meritati, va va arata drumul ea insasi.
Iubirea nu are alta dorinta decat aceea de a se implini.

Dar daca iubesti si trebuie sa ai dorinte, fie ca acestea sa fie:
Sa te topesti si sa devii izvor ce susurul in noapte-si canta;
Sa cunosti durerea prea marii duiosii;
Sa fii ranit de intelegerea iubirii;
Sa sangerezi de bunavoie si, bucurandu-te,
sa te trezesti in zori cu inima inaripata
si sa inalti multumire pentru inca o zi de iubire;
Sa te odihnesti la ceasul amiezii si sa cugeti la extazul iubirii;
Sa te intorci impacat acasa la ora amurgului;
Si apoi, sa dormi inaltand in inima o ruga pentru fiinta iubita,
iar pe buze sa ai un cantec de lauda.

Responses

  1. va pretuiesc foarte mult ca si jurnalist,desi apareti destul de rar in emisiunile tv dar imi place rationamentul dumneavostra.as vrea sa va vorbesc despre o situatie de fapt. ma puteti contacta? va rog!

  2. Cu voia ta ,NICO

    Cântecul Destinului

    Omul şi cu mine suntem ca doi iubiţi.
    El mă doreşte, iar eu tânjesc după el,
    Dar, vai! Intre noi a apărut un rival
    Care ne face nefericiţi.
    Este rea şi calculată
    Şi este lipsită de farmec.

    Numele ei este Averea.
    Ne urmăreşte oriunde mergem
    Şi ne supraveghează ca o santinelă,
    Aducând nelinişte iubitului meu.

    Întreb de iubitul meu în pădure,
    Sub copaci, lângă lacuri.
    Nu-l pot găsi, căci Averea
    L-a dus în oraşul strălucitor
    Şi l-a aşezat pe tronul
    Bogăţiilor trecătoare şi reci.

    Il chem cu vocea Cunoaşterii
    Şi cu cântecul înţelepciunii.
    Dar el nu aude, căci Averea
    L-a ademenit în temniţa egoismului
    Unde avariţia locuieşte.

    Il caut pe câmpiile Mulţumirii,
    Dar mă găsesc singur,
    Căci rivalul meu
    L-a închis în peştera nesaţului şi a lăcomiei
    Şi l-a închis acolo
    Cu lanţuri dureroase de aur.

    Il chem în zori de zi, când Natura zâmbeşte,
    Dar el nu mă aude, căci excesul
    I-a închis ochii-i beţi cu un somn adânc.
    Îl ademenesc la apus, când Liniştea domneşte
    Şi florile dorm. Dar el nu-mi răspunde,
    Căci teama pentru ce va aduce ziua de mâine
    Îi umbreşte gândurile.

    Este însetat să mă iubească;
    Mă cheamă în tot ceea ce face.
    Dar nu mă va găsi decât în faptele lui Dumnezeu.
    Mă caută în edificiile gloriei lui
    Pe care le-a ridicat pe oasele altora;
    îmi şopteşte dintre mormanele de aur şi argint:
    Dar nu mă va găsi decât venind în casa Simplităţii, pe care Dumnezeu a construit-o
    La marginea fluxului afecţiunii.

    Doreşte să mă sărute înaintea cuferelor sale,
    Dar buzele lui nu le vor atinge niciodată pe ale mele
    Decât în bogăţia brizei pure.

    Mă roagă să împart cu el marea-i avere,
    Dar n-am să abandonez Averea lui Dumnezeu; N-am să mă lepăd de veşmântul frumuseţii.

    El caută înşelătoria drept cale;
    Eu caut doar calea spre inima lui.
    Îşi macină inima în celula-i îngustă;
    Eu i-aş îmbogăţi inima cu toată dragostea mea.

    Iubitul meu a învăţat cum să strige
    Şi să urle pentru duşmanul meu, Averea;
    Eu l-as învăţa cum să verse din ochii sufletului său,
    Lacrimi de afecţiune
    Şi milă pentru toate lucrurile
    Şi să suspine de mulţumire
    Prin acele lacrimi.

    Omul este iubitul meu;
    Vreau să-i aparţin lui.

    Fragment din ARIPI FRANTE -KAHLIL GIBRAN

    Iti multzumesc ca existi….

  3. Si eu, Freddye. „Comuna masura” aduce cu sine mare bucurie…

  4. Dar unde-i sagetatorul MIRCEA BOZAN,vanatorul nostru de parabole ???Devenisem dependent de pilulele sale ,chiar daca aveau gust amar ..Sper ca e OK ..

  5. h

  6. Nu stiu… si mie imi lipseste… probabil e prins cu treburi

  7. de doua zile sunt operat cu chestiile mele mai vechi din anchete, pe care le port in bagajul vietii…
    Astazi am avut voie sa ma misc si doctorul m-a lasat sa ‘manevrez’ …’ Notebook-ul.
    Va multumesc pentru gandurile bune pe care le-am simtit si in reanimare sambata noaptea. Am avut toata noaptea imaginea unei lumini care nu m-a parasit nici un moment…. Ieri, cand am deschis ochii, ‘lucid’, prima mea imagine au fost nepoteii…
    Si ei faceau parte din lumina care m-a acoperit protector.
    Vorbeau cu mine si pana atunci nu le raspundeam
    Dar gandurile si grijile lor, ale copiilor, ale sotiei, ale voastre tuturor, m-au salvat
    si pentru acest lucru, va iubesc
    de doua ori mai mult
    cu multiplele inimi care-mi bat prin Cel de Sus…

    Cand voi fi mai apt, ma voi anunta Voua

  8. @ MIRCEA BOZAN

    DUMNEZEU,familia si prietenii sunt ancorele noastre . Gandurile si simtamintele sunt drumurile catre ei..Ma bucur ca i-ai dat cu tifla barcagiului CHARON ,care,poate afla acum ca drumul peste STYX nu este un autobahne „ONE WAY” .Fa-te sanatos ,prietene si AI GRIJA DE TINE..!!!

  9. Multa sanatate Domnule Bozan, caci sprijin aveti!

  10. Te iubim, Mircea!
    Esti de putin timp in aceasta comunitate, doar eu te cunosc de mai mult timp, insa si pe real politic, si aici, lumea a intrebat de tine, te simte ca pe un veeeeeechiiii prieten.
    Si nu e doar prietenie, eu una te simt ca pe un frate mai mare… Te „somam” sa te faci bine, avem nevoie de fratele, prietenul, maestrul Mircea. Gandurile si rugaciunile noastre sper sa-ti aline suferinta.
    Curaj, Mircea!
    Iti sunt alaturi, chiar de nu ma vezi!

  11. Dle.Mircea S.Bozan,acum tirziu in noapte,am intrat si am dat peste ultimul dv text in care ne anuntati ca sunteti internat si ca ati suferit o interventie chirugicala.
    sunt bucuros ca operatia a reusit si pacientul a simtit nevoia sa comunice cu cei care il simpatizeaza si-l respecta.
    v-as certa pt ca nu ne-ati prevenit,doar daca nu a fost o situatie de forta majora.
    va doresc multa sanatate si insanatosire grabnica,asa ca sa nu fim obligati sa asteptam prea mult frumoasele dv eseuri,atit de filigranate din punct de vedere lingvistic si atit de pline de miez.
    e noapte,va doresc noapte buna si miine sa fiti mai viguros,asa ca inca odata,sanatate multa si vesti noi astept din partea dv.

  12. Multa sanatate domnule Bozan si revenire grabnica in familie!

  13. Se poate face ceva, in sensul megamediatizarii si luarii de pozitie a cat mai multe organizatii de tot felul, pentru ca aceasta Femeie sa nu fie omorata/lapidata?!…

    http://www.libertatea.ro/stire/iranianca-sakineh-ashtiani-va-fi-omorata-cu-pietre-vineri-302735.html

    Sa i se dea drumul sa emigreze unde vrea ea! Acolo, si daca e crutata, risca „sa pateasca ceva!”…

    Va pot ruga pe toti care cititi sa dati MEGA FORWARD, in toate directiile si in toate limbile, ca sa nu moara?!

    VA ROG DIN SUFLET!!

    Daca DANIEL RADUTA a fost salvat, hai sa o salvam si pe aceasta FEMEIE!

    APEL DIN TIMISOARA, TREZESTE DOAMNE TARA!

  14. […] postat anul trecut, în august, poemul despre iubire al lui Khalil Gibran. Se citeste şi acum. […]


Lasă un răspuns

Categorii

