Postat de: nicoletasavin | 03/10/2010

Paul Goma, la 75 de ani de viaţă, din care 32 de exil!

„Chiar dacă am fi fost, cândva, „cei mai persecutaţi (de istorie)“, acel eventual trecut nu justifică acest prezent de zăpăceală, de demisie, de atitudine de elev puturos care nu a învăţat decât două lecţii: a smiorcăielii – că el nu ştie – şi a datului vinei pe altul, pe altceva, niciodată pe sine. Chiar dacă, în trecutul apropiat, ca principali aliaţi ai lui Hitler, am fi fost „cei mai persecutaţi de istorie“ (prin Stalin), această eventuală situaţie nu explică actuala situaţie de supuşenie cârcotaşă (dar supuşenie), de resemnare miştocară (dar nu mai puţin resemnare) – şi, mai ales, nu justifică, azi, absenţa intelectualităţii, ca pătură socială, având interese, ţeluri comune, apărându-şi-le, impunându-şi-le în corpore, cu mijloace comune.”

Cam aşa scria Paul Goma prin 1984.

Ieri a implinit 75 de ani.

Moldovenii îl sărbătoresc, luni, la Chişinău ca pe un «Soljeniţîn român» cum l-a numit Eugen Ionescu, ca pe o adevărată conştiinţă a Basarabiei.

Românii s-au făcut că-l uită. Şi nu pentru că, în sinea lor, nu i-ar recunoaşte geniul. Pentru că, pe faţă, şi-a permis să-i înjure pe toţi. 

Goma spune adevărul cu o autenticitate ce nu admite nicio notă de contrafacere, cu o ardoare etică ce nu permite nesocotirea măcar parţială a lui. Pentru Goma nu există compromis cu ceea ce gândeşte, la el vorbele nu ascund gândurile, nici nu le înfrumuseţează, după caz.

Adevărul întreg, mărturisit până în pânzele albe, este imperativul categoric care-l distinge pe Goma în aceeaşi măsură în care-l ostracizează în ochii intelectualilor români, deloc obişnuiţi să li se spună verde-n faţă că sunt duplicitari, mincinoşi, trădători de idealuri.

Şi câte … şi mai câte…

Marea masă a românilor nu-l cunoaşte, căci cine nu este mediatizat, nu există, nu-i aşa? Dacă l-ar vedea adesea, şi-ar permite să-l adore, fiindcă, românii ne-scriitori, mult mai puţin vanitoşi decât colegii lui de breaslă sau de generaţie, n-ar simţi că sila le este adresată.

Da, silă, acesta cuvântul corect pentru ce simte Goma faţă de o Românie de la care nu mai aşteaptă nimic, în care refuză să se întoarcă pentru a vedea, faţă către faţă, lăuntric către lăuntric, cât de ingraţi pot fi oamenii, în general, şi prietenii, în special.

Pentru falşii lui prieteni, Goma a fost şi rămâne „un ţărănoi” orgolios din Basarabia, care refuză adevărurile călduţe, jocul la mai multe capete, alegând o reţetă de trai destul de boemă, dar foarte puţin cosmopolită. Fără de fiţe, aproape sărac, cu o expresivitate care nu intră în canoanele de frumuseţe, deloc comod, chiar teribilist în unele abordări, Goma ajunge un proscris în breaslă şi înainte de ancheta Securităţii, urmată la scurt timp de plecarea în exil. Caracterul nu este iubit niciodată de cei care nu-l au!

Goma n-are detaşarea totală a unui Cioran, e un coleric care n-a vrut să-şi educe firea, a preferat să întoarcă spatele unei lumi care nu mai valorizează adevărul. Goma poate ierta orice reflex de stânga sau orice dublu limbaj unei elite franceze care l-a adoptat, dar n-ar putea ierta niciodată o elită colaboraţionistă românească pentru refuzul de a se spovedi şi căi după 1989.

Un răzvrătit ca în basme, pe care nu se poate să nu-l iubeşti, un Don Quijote care a înţeles târziu, dar atunci s-a revoltat până în măduva oaselor, că şi-a sacrificat degeaba tinereţile, că a riscat totul, inclusiv viaţa, pentru nişte sălcii care au preferat soluţiile de salvare individuală celor colective… Iar turnul de fildeş a fost cea mai „onorabilă” dintre căile alese de intelectualii români.

Sigur, nimeni nu este de vină, vinovat e doar „nebunul” de Goma, că se simte LIBER să fie exilat, proscris, dezinhibat, ghiduş, chiar, în naturaleţea lui năucitoare, vulgară pentru „apretaţii” intelectuali din generaţia lui. Asta ca să nu le spun gomoşi…

Goma îşi permite să fie el, are libertatea interioară să fie vertical, să nu se mintă şi să nu-i mintă pe alţii. Deşi e un talent uriaş, un mare scriitor, s-a ajuns la situaţia absurdă în care oricine îi recunoaşte valoarea, riscă marginalizarea în cultura română, riscă să nu fie publicat nici măcar în reviste, iar editurile importante, în frunte cu Humanitas, să-i închidă uşile în nas. Şi nu e corect.

La mulţi ani, Paul Goma!

Noi, cei care te citim, chiar ne permitem să-ţi declarăm dragostea şi preţuirea. Ne-ai învăţat să nu ne temem. Şi bun profesor ai fost, Paul Goma!


Responses

  1. Un gest frumos prin postarea acestui articol. Goma merita cate un gand bun din partea fiecarui cetatean roman acum la ceas aniversar, pentru ca merita. Bravo!

  2. De la 7 aprilie 2009 încoace (de fapt de la cutremurul de constiinta care a fost inaltarea lui Grigore Vieru la Eminescu), viata spirituala romaneasca pulseaza mai degraba la Chisinau decat la Bucuresti.
    De aceea, cum necum, Paul Goma e mai degraba aniversat aici decat in Romania, unde ca o ironie, critica dnei Herta Muller, recent la Bucuresti, vizand asa-zisa rezistenta prin cultura si Imposibila Lustratie a securistilor este identica celei exercitate de Paul Goma din exil si oarecum tine loc prezentei acestuia la Ateneu acum cand implineste 75 de ani.

  3. LA MULTZI ANI !
    sänätate si tot respectul .
    din fericire mai existä adevärate doamne ale jurnalismului, care ne mai aduc aminte de valorile romanesti.
    Dl. goma ar fi meritat de mii de ori mai mult premiul nobel decat dna. müller

  4. Goma un intelectual adevarat, curajos, bataios si nu in ultimul rand, un caracter puternic. Are un singur defect major, se cearta cu toata lumea, crede ca are dreptate tot timpul, pastrand proportiile, la defecte ma refer, seamana cu nea Traienica Basescu, are o voluptate conflictuala, vb. lui Plesu…
    La Multi Ani ….

  5. Puiu,
    Totusi, cine eşti?
    Te cunosc?

  6. …nu ma cunosti, te cunosc eu pe tine de la teveuri si din presa, chiar daca de multe ori nu sunt de acord cu tine, imi place cum iti sustii argumentele ….daca ne cunosteam, acum erai in Apuseni ….hihihihih….a trecut norocul pe langa tine….

  7. La mulţi ani!
    Mă bucur că ne-aţi atenţionat de faptul că domnul Paul Goma împlineşte 75 ani.
    Am auzit de protestul său la Europa Liberă. Şi atunci, ca şi acum, am fost şi sunt mândră că am avut şi noi un bărbat care a avut curajul să protesteze şi să facă cunoscut adevărul despre regimul comunist. Un om care nu avea spatele asigurat şi de aceea risca totul. Cred că regimul comunist din ţara noastră şi-a ajuns scopul propus. A fost creat omul nou.

  8. Puiu,
    Daca faceai o gazeta in Apuseni ….🙂🙂🙂
    Sunt jurnalist si in somn…
    Fug de rup pamantul barbatii din cauza asta, nu vor cu dusmanu’ în patuc… asa, pe sticla, în ziar, mai merge…
    Unde ai vazut matalutza om sa vrea acasa oama puternica?

  9. …ai dreptate cu oama, eu am avut cinci pana acum, a sasea ii in probe casnice, acum ii in concediu singura, vine mai linistita si calma. Totdeauna cand partenerul de viata, oricare dintre ei, da semne de nervozitate, trimite-l in concediu singur, sa vezi calmitate si voie buna dupa venire, asta am invatat eu, prea tarziu, insa, oama draga.

  10. Puiu,
    Pai de ce perseverezi sa iei oame puternice, masochistule?
    Ia si tu oame slabe, de inger, desigur, si traiesti bine!
    Glumesc…!

  11. …bine oama draga, mai vorbim…

  12. Nicole,
    Asta-i pretenul meu Puiu cel cu cantalaul de la EU. Antibasescian convins dar oricum nu-i scarbos ca ailalti de aceiasi teapa.
    Salve Puiule.
    O sa ma ocup si de ala ce se cheama mircea popa.

  13. Nicole,
    PS Dar nu stiam ca urmareste blogurile tale si pe ale Dementului cu religiozitate, poate mai demult sau poate de cand le fac eu reclama la EU blog.

  14. La multi ani domnului Paul Goma!
    Nicoleta Savin; ati scris f.frumos si cu multa caldura sufleteasca in asa fel incit sa-i puteti insufla cititorului anonim aceleasi sentimente de admiratie si respect.
    As vrea, daca se poate ca domnul P.Goma sa uite ranile produse de indiferenta si rautatea confratilor de breasla sau, daca nu, sa-i ignore si sa se intoarca in tara, pentru d-voastra si pentru multi altii, care il cunosc si-i pretuiesc valoarea de netagaduit.
    Sunt convinsa ca va avea aceeasi primire ca si H. Muller, poate si mai buna .
    Si eu am realizat ca are multe asemanari cu H. Muller, dar eu imi permit ca, alaturi de dinsii, sa-l aduc si pe poetul fost disident -Viorel Padina .
    Imi permit aceasta, intrucit il cunosc si vad aseamanarea, nu numai in comportament, dar si cu privire la lupta lui indirjita cu acelasi regim dictatorial; la fel de singur, dar si tradat de unii din confratii lui.
    Deosebirea este ca, desi ignorat si din nou parasit de aceiasi confrati, V.Padina este aici, linga noi, continuind sa lupte cu aceeasi dirzenie, incapatanare, dar si cu o dragoste enorma pentru tara.
    Il vad in blogroll-ul dumneavostra pe Mircea Bozan. Sigur il cunoaste, intrucit a fost alaturi de el in sustinerea pentru o noua candidatura la presedintie a lui Traian Basescu.
    Am spus aceasta cu scopul de a intari cele spuse si asumate de mine, deoarece s-ar putea ca, eu, o anonima, sa nu va fi lamurit sau sa nu prezint credibilitate prea mare.
    P.S si @theo il cunoaste f. bine si de aceea (cred ca) este de acord cu mine, dar, spre deosebire, ea nu mai posteaza pe blogul lui V. Padina .
    Buna, theo!.. si daca nu esti suparata, te astept in „vizita ” . 😳

  15. […] Savin: Paul Goma, la 75 de ani de viaţă, din care 32 de exil! http://roncea.ro/2010/10/04/cum-l-a-umilit-herta-muller-pe-liiceanu-la-scena-deschisa-in-conferinta-de-la-ateneu-ridiculizand-falsa-disidenta-a-intelectualilor-tip-plesu-si-brucan/ Posted in Documentare, Top News Tags: 2010, Ateneu, Comunism, Conferinta, Disidenta, GDS, GDS […]

  16. Te rugam sa ne contactezi pentru o colaborare cu agentia de presa http://www.romaniapress.ro
    Excelent articolul !

  17. Sa traiesti inca multi ani Badie draga alaturi de Doamna Ta

    Mircea S. Bozan

  18. l-am cunoscut inainte de-a pleca din tara…
    am facut parte, in felul meu, din MISCAREA GOMA, am ajuns, in grup si individual, la securitate, sa dam declaratii…
    cei care nu au plecat dupa „90 din tara se mai intalnesc si acum…

  19. Din Sibiu, eu si Mircea Hancu, suntem semnatarii apelului din 1977. Ce anchete au urmat si presiuni pana in 1979 sa parasim Romania. Eu am ramas, suportand consecintele unor anchete care au durat pana in decembrie 1989. Mircea Hancu a plecat…. Dar acum s-a reintors si-si traieste batranetile cu nostalgia acelor ani…
    Dumnezeu ne-a scapat de ceausescu dar nu si de comunisti. De ei trebuia ca noi sa scapam. Dar n-am facut-o ca un popor de lasi si de hamesiti. Ne-a linistit blidul de zama fesenista si codrul de paine la liber. Libertatea noastra, a gandit Volkul atunci. a reprezentat:
    painea fara cartela
    caldura si apa calda
    televiziune (otravita)
    si in general HALEALA.
    Poporul roman reeducat nu stia ce inseamna LIBERTATE. Stia numai ca nu mai trebuie sa stea la cozi. Si pentru acest lucru, au votat din cu nou Diavolul Noptii bolsevice. Au spus DA pentru intrarea in Iadul promisiunilor desarte.
    In iadul care ne urmareste si din care nu mai scapam.

  20. Mircea,
    Mi-a frica sa sper in mintea romanului cea de pe urma fiindca nu stiu daca o mai are…😦😦😦

  21. Nici nu-ti imaginezi cu cata bucurie am citit articolul tau! L-am postat si pe FB. Iubesc cartile lui Paul Goma.
    Iti mai aduci aminte de o cafea bauta in casa unei prietene comune, in Dorobanti? :)) te pup si felicitari.

  22. Salut! Sorin Voinea, mi-a placut aia cu „sa ne contactezi pt o colaborare”… Nicoleta, abia acum a sosit vremea recunoasterilor. Vezi Nobel-ul pentru literatura. Eu, cel putin, primesc semne ca trecutul vrea sa se impace cu noi. Daunazi mi-am adus aminte de un drum facut in 90, cand eram tanara si nebuna, pt a-i lua un interviu lui Luca Pitu. Azi cautam o carte si din biblioteca a cazut „La cafeneaua hermeneutica”. Va veni si vremea lui Goma. La multi ani si sper sa fie sanatos cand se va intampla!

  23. Cum sa nu, Magdalena…
    Te-am barfit in aceste zile… cand mai vii la Bucuresti, da un tzarr.
    Multam si s-auzim doar de bine

  24. Codruta,
    Bine ai venit in casuta mea!
    Am facut si o vizita la tine🙂 Fain… O sa vin mai des…

  25. http://www.evotv.ro/category/paul-goma/


Lasă un răspuns

Categorii

