Publicat de: nicoletasavin | 06/12/2010

Ziua familiei Savin

Pentru voi, Nicolae e Moşul cu darurile.
Pentru mine e Altcineva, Altcumva.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

“E ziua noastră!”, spuneam de sfântul Nicolae oricui avea timp să mă asculte pe când aveam câţiva anişori. Până să se dumirească cel din faţa mea de ce folosesc pluralul, dublam confuzia cu întrebarea: “Ziua voastră când este?”

Nu băteam câmpii, aşa era: tatăl meu se numea Nicolae, eu Nicoleta, mama se născuse într-o zi de 6 decembrie. Nu ştiam eu şi anul pe atunci, dar ce conta?

În mintea mea de copil, dacă 6 decembrie era ziua Savinilor, atunci fiecare familie are o zi a ei, când e sărbătoare pentru toţi.

Blasfemie sau nu, Sfântul Nicolae era în sufletul meu mai important decât toate marile sărbători religioase.

Ce Crăciun, ce Paşte, ce Sfânta Maria, ce Bobotează, Rusalii, Buna Vestire sau Schimbarea la Faţă? Sfântul meu bătea tot.

Nu-mi pregăteam botinele niciodată. Generozitatea Moşului, de care se bucură milioane de copii sau adulţi din întreaga lume, era umbrită total de “marea sărbătoare”.

Darurile pe care le primeam erau de ziua noastra, la fel şi petrecerea.

Practic, pentru mine Moş Nicolae nu exista.

În mintea mea, în ziua noastră era şi o ierarhie a sărbătoriţilor. Tata era cel mai important, iar eu eram ultima.

Dar nu mă supăram. Ziua mea, de copil, era cea de naştere, pe 10 februarie, si atunci petreceam “cu copiii”.

6 decembrie era altceva, o sărbătoare solemnă a familiei, la care “oamenii mari” veneau fără copii. Îmi plăcea febrilitatea cu care mama şi bunica Zoiţa găteau bunătăţi, bucuria cu care se “găteau” pe ei, se făceau “frumoşi”.

Mama era “tartorul” cadourilor. Cumpăra haine noi pentru toţi: o rochie sau un costum pentru ea, o cămaşă, o cravată şi un pulover pentru tata, neapărat asortate la costumul pe care urma să-l îmbrace, o rochie pentru mine. Dacă “stătea bine” cu banii, adăuga ţinutei fiecăruia şi încălţăminte nouă.

Nu ne consulta, democratic, nu întreba ce ne-am dori.  Ne “înnoia” şi gata.

Eram lipsiţi de exerciţiu critic în acea zi magică.
Nu-mi amintesc să fi spus vreodată, eu sau tata, că nu ne plac darurile mamei.

Hehehehe, ce vremuri….

Zile bune înainte de marea sărbătoare începeau pregătirile. Operaţiunea “Focul” era a bunicii Zoiţa. Duduiau teracotele în toate camerele nelocuite, ca să aibă pereţii timp să se încălzească. Curăţenia era a mamei, care nu voia să lase esenţialul pe mâna soacrei…Venea de la serviciu şi până târziu, în noapte, ştergea geamuri, spăla perdele, freca toate covoarele, făcea ordine în haine, în cărţi, văruia în bucătărie, lustruia mobilele. “Vine Ceauşescu în inspecţie”, o ironiza bunica, botoasă că nu este lăsată să contribuie cu nimic.Dar mama ştia una şi bună: casa trebuie să fie bec de Sfântu Nicolae.

La mâncăruri colaborau. Nu că s-ar fi iubit prea mult, v-am mai spus-o printre rânduri, dar fiindcă timpul nu avea răbdare cu mama, venea sărbătoarea peste ea…

Bunica se “răzbuna” la mâncăruri, nu-i dădea reţetele. Iar mama nu putea să stea umbră ca să “fure”, totdeauna avea şi altele de făcut, aşa că se resemna cu supremaţia soacrei în bucătărie.

În seara cea mare mi se permitea să mănânc cu musafirii, dar când începea dansul eram dusă “la culcare”. Auzeam în surdină muzica de pe plăcile de vinilin, mă mai strecuram să-l privesc pe tata valsând sau dansând tango, dar bunica, vigilentă, mă huşuia la somn, a doua zi aveam şcoală.

Eram vrăjită de tata, era un dansator elegant, veşnic emoţionat atunci când dansa cu mama. Când m-am mărit şi puteam sta până târziu în noapte, nu-l slăbeam din priviri. Cu oricine ar fi dansat se mişca impecabil, dar fără de emoţie.

Cu mama avea o lumină inconfundabilă în ochi, îşi muşca uşor buza superioară, şi, dacă te uitai atent, puteai observa un tremur uşor al mâinilor.

Mult a iubit-o pe diavoliţa de mama, deşi eu una nu ştiu să-l fi auzit pronunţând cuvântul atât de des uzitat de oameni. Iar ea nu s-a îndoit niciodată de această dragoste rar-mărturisită. Şi tocmai din acest motiv, foarte preţioasă.

Cred că pe tata îl moştenesc în pudoarea de a vorbi despre mine, despre simţirile mele, în reţinerea de a-mi etala sentimentele în public, chiar şi faţă de cei pe care îi iubesc. De la el ştiu că „te iubesc” are greutate, că nu trebuie rostit zilnic, ci “simţit şi făptuit” minut de minut, şi la bine şi la greu. De la el am învăţat că nu trebuie să te lauzi niciodată, indiferent ce merite ai avea. Nu ştiu să laud, nici să primesc laude. Am o jenă în gestionarea lor. Şi implicit, un handicap în relaţiile cu oamenii.

Maestru în dans clasic, era reţinut şi stângaci pe orice alt ritm muzical. Cu un pronunţat simţ al ridicolului, evita să danseze ce nu stăpânea.

Şi pe alte ritmuri, iubite de oaspeţi, dansa cu paharul, iar licoarea de Jariştea acţiona precum iarba fiarelor asupra limbii sale.

Când tata se cherchelea, timidul cel de zi cu zi dispărea şi locul îi era luat de un excelent povestitor, greu de oprit.

Devenea acid, ironic, în limitele bunei cuviinţe, taxa tot ce vedea şi în aceste momente scana tot. Nu-i puteai reproşa nimic, nu făcea decât să-ţi spună cum eşti, dar nu vrei ca şi ceilalţi să ştie. Tuşe exacte, ca de bisturiu, crochiuri perfecte, de mare profunzime.

Câte unii dintre oaspeţi nu aşteptau ca tata să ajungă la sincerităţi abrupte şi-şi luau tălpăşiţa, invocând oboseala.

Majoritatea rămânea, vrăjită de schimbare. Oaspeţii descopereau alt om decât cel pe care-l ştiau. Cald, deschis, vorbăreţ, plin de lumină, deschizător de punţi către fiecare dintre cei prezenţi. Şi dacă te “altoia” din vorbe, nu te puteai supăra pe el.

Mi-era foarte drag în aceste momente. Mi l-aş fi dorit aşa în viaţa de zi cu zi, plin de aluzii, de săgeţi, de umor fin, cu garda jos, mai uşor de abordat.

Dar a doua zi redevenea impenetrabil pentru cei din jur. Limba i se înnoda. Verbul pleca de la el.

Nu în relaţia cu mine. Noi ne-am înţeles din priviri, n-am avut nevoie de prea multe vorbe. Nici de verbe.

Dar acest fel de a fi, sobru, intransigent, introvertit, ursuz uneori, i-a făcut o viaţă socială nu tocmai uşoară. A avut de câştigat omul interior şi cred că Dincolo îi este bine.

Dar Aici nu prea i-a fost.

Cred că de asta îl iubesc aşa de mult pe Sfântul Nicolae.

Pentru că ziua acestui sfânt, “ziua noastră”, a arătat mereu şi celorlalţi necunoscuta faţă a tatălui meu.
Cea neştiută sau doar bănuită de mama lui, de soţia lui.

Cea dezvăluită mie, fiicei sale, zi de zi.

Probabil că, de la suflet la suflet, aveam comună măsură şi nu se sfia să-şi lase garda jos.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Bunica Zoiţa a plecat la cele sfinte în 1987. A murit în braţele tatălui meu. Aveam 25 de ani.

Tata a urmat-o, în 2003. A murit în braţele mele. Aveam 41 de ani.

Mama mai este în această lume. Împlineşte azi 71 de ani.

Ei voi împlini 49 de ani pe 10 februarie 2011.

Ce trece timpul…

Vom sta şi noi pe aici, cât avem pe mosor.

Şi ne vom duce…

Mai greu va fi de mine, care, după calculul hârtiei, plec ultima…
Cu mine, ramura Nicolae Savin din neamul Savinilor se va stinge…

Ne-om întâlni în ceruri!

Responses

  1. La mulţi ani, doamna Savin! „Blăniţă” vă doreşte cât mai multe bucurii! Din toată inima.

  2. Blanita,
    Chiar te cred… iar Cocker e adevaraciune! 🙂

  3. Este! Şi bunăciune…

  4. La Multi Ani!
    Si sa vi se indeplineasca toate sperantele!

  5. LA MULTI ANI doamna Nicoleta! Mosul sa se opreasca la casa dvs., sa va aduca multe daruri, iar cu nuielusa lui fermecata sa va aduca sanatate, fericire, bani, iar pentru noi sa va fie simtita prezenta mult, dar mult mai des. Asta este dorinta mea!

  6. La multi ani, Doamna!
    Mosul sa va indeplineasca toate dorintele!

  7. La multi ani,Doamna Nicoleta Savin! Sa fiti inconjurata mereu de darul si harul cuvantului!

  8. Sfantul caruia ii purtati numele sa va ocroteasca in fiecare zi, sa va aduca liniste si pace si sa nu lase ca speranta sa se stinga din sufletul dumneavoastra. La multi ani cu impliniri si momente frumoase in viitor!Fie ca toate implinirile frumoase, sanatatea si spiritul acestei zile sa va insoteasca pretutindeni. Bucurati-va de fiecare clipa, zambiti, fiti fericita si amintiti-va un lucru: azi este o zi ziua mai speciala din an asa ca traiti-o maxim! La Multi Ani!

  9. NICO

    Iar ti-ai pus sufletul la dispozitia noastra . 😆 Ai zugravit magistral relatia tata-fiica.. un anume complex …un anume piedestal .. Asa a fost din toate timpurile ..FETELE ISI DIVINIZEAZA TATII,am si eu experientele mele…Sa te fereasca insa bunul D-zeu sa le dezamagesti.. Ma regasesc in multe puncte din eseul tau..intre bucuriile copilariei si ale Paternitatii .Iti multzumesc ca EXISTI..LA MULTI ANI , NICOLETASAVIN..!!! La multi ani si pentru mama ta ,care este o supravietuitoare ,la umbra copacului IUBIRII..Sa ai grija de ea…

  10. LA MULTI ANI doamna mea draga

  11. Multumesc tuturor!
    E reconfortant si datator de speranta sa vezi ce de prieteni ai… Si ca nu te-au uitat…
    Va sarut pe toti si va urez sa vi se implineasca tot ce doriti!

  12. Draga mea,NICOLETA SAVIN,
    LA MULTI ANI,FERICITI,CU SANATATE SI IMPLINIRI!!!!
    Dumnezeu sa te binecuvanteze cu har si putere!!! sa te bucuri ,de tot si de toate,alaturi de cei dragi!!!
    Binecuvantari „Savinilor”!!!
    Te iubesc!!!
    LOVE&LIGHT

  13. Desi urarea am facut-o deja in alta parte, imi pare bine ca ne-ai dat ocazia sa venim la tine „acasa” sa te felicitam!
    LA MULTI ANI!! inca o data, ramurica a copacului Savinilor.

    PS: te-ai intrebat vreodata, cum aveau putere sa faca atatea lucruri, pe timpuri, oamenii? Si chef…
    Traiau greu, la casa nu aveau facilitatile de azi, macar dusul cenusei afara si era o „chestie”…
    Si totusi, fara aspirator sau robot de bucatarie, fara „ayax” de geamuri sau „pronto” de mobila, fara masina sa care cumparaturile de la supermarket, cozi, reuseau sa ne faca sarbatorile DE VIS!

    PPS: si daca ai copilarit „la casa” iti amintesti „dansul” focului din soba, noaptea pe tavan?

  14. Buna dimineata,DOAMNA A PRESEI ROMANESTI,si buna sa-ti fie inima si sufletul .
    De ziua ta ,DOAMNA NICOLETA,permiteti-mi sa va urez din toata inima ,LA MULTI ANI,si multa,multa fericire,pt ca toti banii din lumea asta,nu valoreaza nimic in fata fericirii.
    permiteti-mi sa va mai doresc sanatate si succesc in profesia pe care o iubiti atit de mult.
    si va mai doresc ceva,sa fiti iubita tot atit de mult pe cit iubiti dv.sa fiti respectata tot de mult pe cit respectati dv si apreciata tot atit de mult pe cit ii apreciati dv pe cei dragi.

    P.S.sa inchinati un pahar de sampanie si in cinstea mea.

  15. la multi ani d na Savin si fie ca toate dorintele sa vi se implineasca LA MULTI ANIIIIII!!!!!!!!!!!!!!SA CURGA SAMPANIAAAAAAA!!!!!!!

  16. Alinuta a venit Mosul la tine?Din cate stiu eu ai fost foarte obraznicuta anul acesta si azi se pare ca ai facut-o lata….vezi ca mosul a lasat la mine o nuielusa pentru tine domnisoara”progres”ihihi…..

  17. haide ti nu fiti asa de rea ca eu am fost cuminte am primit cate ceva da dv ati fost cuminte?

  18. La multi ani!

  19. La multi ani, cu sanatate, doamna! Sa-ti fie viata luminoasa si senina ca amintirile pe care ni le descrii cu atâta har. Sa fii iubita si vesela o vesnicie!
    Doctorul

  20. Nico, LA MULTI ANI ! Spune-i banditului de Sebi sa pregateasca bautura,sa incinga gratarul,venim sa sarbatorim o doamna pe care el o iubeste,o adora,noi o admiram si o iubim. 🙂
    PS Sper sa nu aud vreun mariit de la un Eusebiu gelos ca un turc 🙂

  21. @Nicu Leahu,
    LA MULTI ANI, DOCTORE! SA FII SANATOS, IUBIT SI FERICIT.
    @Mihai Beltechi,
    Sunteti bineveniti. Gratar estem, beutura estem, gelozie nu estem 🙂
    @Ceaikovski,
    In textele din bunica Zoita gasesti raspunsuri la intrebarile tale.
    @Corco,
    Draga de tine, mereu aproape…
    @Daniela Maxim,
    Nu te dezminti si bine faci
    @ Tibi,
    Ce de sperante am…
    @Gabi Parascovici,
    Sa incerc… as vrea si eu…
    @ Cercetasul, Brandusa, Costin,
    Sper sa nu va dezamagesc
    @Freddye,
    Asta sunt, alta mama nu mai face… ma bucur ca-ti plac asa…
    @Frank Zappa,
    Sper si eu… Aprecierile tale ma onoreaza, mai ales ca te stiu zgarcit…
    Nu te uitam la sampanieeeeeeeeeeee …. Noi o sa bem, tu o sa te imbeti 🙂
    @Alina, Simona,
    Sa curga sampania, sa se implineasca urarile

  22. CU OCAZIA ZILE DE SF.NICOLAE(NUME PE CARE IL PURTATI) „cel care va arde” DAR ASTAZI VA IARTA,VA UREAZA UN CALDUROS LA MULTI ANI,MULTA SANATATE SI FERICIRE,SI FIE CA TOT BINELE DIN LUME SA SE OPREASCA LA DUMNEAVOASTRA LA USA(NU UITATI SA II DESCHIDETI):-*
    Va doresc o zi minunata, un an memorabil si succes in tot ce faceti. La multi ani!

  23. Petrecere frumoasa!Sa aveti o seara superba si sa dansati pe acesta supeba melodie !

  24. asa e d na Daniela asa sa fie

  25. LA MULTI ANI ! INDEPLINIREA TUTUROR DORINTELOR !
    DE CATE ORI AM AVUT OCAZIA V-AM URMARIT LA TV. IMI PLACE CUM GANDITI SI VA ADMIR SI EFORTUL DEPUS PENTRU DOCUMENTARE .

  26. giuliano deep,
    Bun venit pe acest blog. De acum esti liber la intrari, fara moderare.

  27. Cel care va arde,
    Multam… usa e deschisa!

  28. LA MULTI ANI !
    si tot ce iti doresti.

  29. Ioane,
    Tocmai te dadusem disparut la 112 🙂
    Nicolae Fluturel,
    Bun venit in acest spatiu. La multi ani!, e si ziua dvs. Sau gresesc?

  30. Doua mesaje lipsesc…
    Nu intamplator, cum nimic nu e intamplator pe lumea asta…
    Am luat act de absenta

  31. stimatä doamnä,

    la multzi ani!
    sänätate si un car de bucurii, sä vä ajungä toatä viatza.

  32. Nicoleta Savin, la mulţi ani cu sănătate si bucurie!

  33. Sper că nu e cam târziu…
    La mulţi ani de Sf. Nicolae şi Moşul să-ţi aducă bucurii, sănătate şi multă fericire.

  34. @Blue,
    Cum sa fie tarziu? Niciodata nu-i tarziu pentru bine
    @Nora
    Chiar mi-ai lipsit…
    @Theo,
    Multam inca o data pentru regalul de pe Cronici Geruliene

  35. Draga Nicol m-ai miscat din nou cu povestea asta! De ce nu te apuci tu Nicol sa scoti o carte cu astfel de povesti? Ai HAR mult Nicol si e pacat sa se uzeze in „propaganda”! Va pup pe toti trei si va doresc tot binele din lume! La multi ani Nicol!

  36. Ghitaaaaaaaaaa,
    Decide-te, pescar de inimi ce esti, ori presedinte (hihihihi) ori scriitor (hahahaha).

    Ambele sunt utopii.
    In politica n-am ce cauta, never-never… ceva condei am… timp de scris n-am, Ghita.
    Daca mi-as lua un an sabatic, daaaaaaaa, altfel azi fac ziua de maine, maine pe cea de poimaine samd.
    As vrea eu sa am doar grija de a scrie… placuta grija…

  37. Utopia a dus umanitatea inainte, Nicol! Tot ce a fost nou la inceput a fost considerat utopie! As fi mandru sa fiu condus de o asa „utopie”! Eu vreau sa fii si una si alta! Stiu ca poti!

  38. LA MULTI ANI !

  39. Aproape ca te-am uitat. Am schimbat telefonul iar pe la tine pe site n-am mai fost demult. La multi ani retroactiv si tot ce iti doresti. Faina povestea…

  40. […] la Blogul de Veghe al Nicoletei Savin – Ziarista Online si fondatoarea […]

  41. Nicolle ,nu stiu cum sa-ncep ,o iau din prima ,chiar esti sotia lui Anti ?,nu l-am intrebat pe el ca ma suduia de numa-numa..,asa am inteles din postarile citite pe sarite ,n-am rabdare sa le citesc pe toate …am vrut sa te invit in Apuseni pe tine ,acum va invit pe amandoi …va indragesc pe amandoi ,pe tine la inceput cand te-am vazut pe teveuri imi vene sa sparg televizorul ,dupa ce ti-am citit blogul te-am placut …

  42. Puiu,
    Buna dimineata, Puiule, vad ca abia acum te-ai trezit si tu. 🙂
    Mai bine mai tarziu decat niciodata…
    Da, sunt sotia lui Anti…
    Ne-am luat de aripi si ne-am dus la starea civila dupa destui ani in care ne-am vazut si de buni, si de rai…
    Si chiar ne iubim, desi unora inca nu le vine a crede…
    De parca starea civila e locul in care faci glume proaste sau te duci ca sa te afli in treaba…
    De cate ori v-a zis Anti ca aparentele inseala si cine se ia dupa ele, se arde?
    De cate ori am spus si eu, mai voalat sau mai direct, ca Anti nu este ceea ce vrea sa para?

    Puiule,
    Nu-mi sta in fire nici sa ma vait, nici sa ma laud, dar sunt o mare lady ca, inca, nu dau cu unii/unele de pamant.
    Nu te numeri printre acestia.
    Spuneam la Anti, ieri, ca ma rog la Dumnezeu sa nu deschida gura.
    Adaug ca ma rog sa nu mi se umple paharul s-o deschid eu!

  43. ok ,Nicolle … m-am dumirit ..ma bucur pentru voi ,sper sa te intelegi si sa-l iubesti pe Cassanova asta batran….hihihih…dupa cum scrie ,merita din plin ….va tuc pe amandoi …

  44. Un text, pe care-l poti re-citii atunci cand esti insingurat, atunci cand esti bucuros, atunci cand ai nevoie sa te acoperi, coplesit de tristete, cand te rogi pentru familia ta, cand te aduni impreuna…

    Un text care ne indeamna sa ne bucuram de noi daca putem, sa ne bucuram de altii daca avem cu noi bucuria, sa strigam de drag…

    Si nu avem voie sa uitam sa fim bucurosi, sa ne aducem aminte ca avem amintiri, ca avem parinti, copii si nepoti, sa ne bucuram de prieteni, sa ne bucuram de privilegiul de avea amintiri.
    Sa ne amintim. Cu drag. Si cu certitudinea ca suntem bogati ca avem amintiri.

    Si daca nu avem timp sa ne aducem aminte, sa ne strigam dragostea intre noi, cat mai este vreme.
    Cand nu mai avem pe nimeni in jurul nostru, atunci.
    Va fi prea tarziu…

    Iar amintirile neanpartasite si altora, vor pleca odata cu noi.

    Si de aceea, cu dragoste si prietenie
    va iubesc, pe amandoi, pe junior si…desigur pe mama Ta
    (chiar daca ne cunoastem atat de bine, si atat de putin, doar, virtual)

  45. Va multumesc,doamna!Am intarziat,imi cer scuze.La TV n-ati mai aparut.Dvs. aveti multe de spus.Nu se face o emisiune la TVR1 cu tot ceea ce stiti despre SECURITATE.Chiar ma intereseaza.Sau toti sunt in politica?Avem o viata tare grea.
    Cand vad anumiti „ziaristi” ma ingrozesc.Spun totul rastalmacit asa cum le convine lor sau stapanilor.Ii mai crede cineva?

  46. La multi ani suflet bun si blind .


Lasă un răspuns

Categorii

