Postat de: nicoletasavin | 08/04/2012

Ora de veghe: Ediţie-Eveniment cu academicianul Solomon Marcus

Prezenţa academicianului Solomon Marcus la emisiunea Ora de Veghe, luni, 9 aprilie, de la ora 22.00, la GiGa TV face din această ediţie una eveniment. Solomon Marcus

Punctul de plecare al dialogului va fi „Singurătatea matematicianului”, strălucitul discurs de recepţie în Academia Română susţinut de respectatul savant pe 27 martie 2008. 26 de personalitaţi din ţară şi din afara ei au răspuns la acest discurs, apreciindu-i virtuţile: „O profesiune de credinţă”, „Un act de conştiinţă faţă de Academie şi faţă de România”, „O declaraţie de dragoste faţă de Matematică, faţă de tot ce înseamnă Spirit”.
Discursul poate fi citit pe site-ul Academiei. Editura LiterNet.ro 2010, în colecţia Palimpsest, a adunat în volum discursul şi ecourile lui. Chiar merită citite.

Academicianul Solomon Marcus a împlinit 87 de ani, dar e la fel de tânăr ca un adolescent.
A trăit prin şi pentru matematica şi informatică, dar cărţile sale n-au ocolit probleme importante din poetică, lingvistică, semiotică, filosofie, istoria ştiintei şi a educaţiei.
50 de cărţi, 400 de articole ştiinţifice de referinţă, 1.000 de autori care-l citează pe matematicianul român în scrierile lor.

Un savant în accepţiunea clasică a cuvântului, îndrăgostit de Matematică, de Spirit, de România, ne va spune ce putem face fiecare dintre noi pentru ţară, înainte de a ne întreba ce face ţara pentru noi.

Notă:

Vineri, 6 aprilie, la Ora de veghe, invitată la Seara Excelenţelor a fost Mariana Stoica, fost ambasador al României în Israel în perioada 2000-2007 . O zi cu un program extrem de încărcat nu mi-a permis să anunţ pe blog şi pe facebook emisiunea, aşa cum obişnuiesc.  Am vorbit cu Mariana Stoica despre femeia-diplomat şi femeia-ambasador, despre cei aproape 7 ani petrecuţi la Tel Aviv şi despre spiritualitatea evreiască.


Responses

  1. Am stat ceva timp pina sa ma decid sa scriu aceste citeva rinduri, pt ca vreau sa fiu feer pina la capat.
    Saptamina trecuta intr-o discutie cu o persoana a carei identitate nu o voi dezvalui, imi spunea imbufnat ca uite,vezi de ce nu mai am incredere in jurnalistii romani, pt ca nici girueta de pe catredala nu face miscari circulare atit de imprevizibile, si imediat a inceput sa insiruie numele unor jurnalisti care in acest moment prin ce scriu si ce fac il contrariaza.
    Tot el, acest personaj imi mai spunea ceva, si anume ca nu-i neaparat nevoie sa fii militant direct, asa cum a devenit LINIA DE OENGISTI IN FRUNTE CU ALINA MUNGIU PIPIDDI ORI ANDREEA PORA, care dau o mina de ajutor serios USELIMII pt a reveni la putere, ca se poate si prin non combat, prin parasirea scenei publice si abandonarea subiectelor politice, si abordarea altor subiecte, care ii dau un aer de neutralitate jurnalistului.
    In acest context a fost pomenit si numele tau, NICOLETA SAVIN. Recunosc ca am protestat, dar atit de neconvingator incit personajul, om care ma cunoaste bine, a izbucnit in ris si la final mi-a spus ceva ce chiar m-a bucurat, si anume ca nu stiu sa mint, ca nu stiu sa fiu ipocrit si ca, in ce ma priveste e sigur, nu-i voi simpatiza niciodata pe cei adunati in jurului DAN VOICULESCU, IN FORMULA U.S.L.

  2. Zapo!
    Spune-i persoanei îmbufnate binecunoscuta vorbă românească:
    Respectă-mă ca să te respect!

    Spune-i şi lu Lulu ceva:
    Să se potolească cu strâmbele.
    Riscă ca actualul conflict mocnit să explodeze!

    Voi vedeţi că eu TAC!
    Nu mă gâdilaţi cu frunze de salcie sub coadă ca să vă trag o salvă!
    Că săriţi în sus ca iepurii!

    Nu beneficiaţi de faptul că nu vreau să supăr un om care o dată demult a fost foarte corect cu mine!
    Învăţaţi să respectaţi şi să-i ţineţi aproape pe cei care atunci când a fost greu au fost lângă voi!
    Sau poate v-aţi molipsit şi voi de la gaşca lu’ Macovei de misecuvenism?
    PUNCT SUBIECT!

  3. Deloc adevarat, Zappa.
    Nu stiu cine este Omul sau Oama cu care ai vorbit, dar pare-se ca nici el/ea, nici tu nu va uitati la TV. Cumparati etichete facile de-a gata…

    1. Nu am refuzat invitatii la Info, B1, Digi, TVR 1, locuri in care am discutat subiecte politice ardente. E vina televiziunilor ca nu ma cheama mai des, nu a mea. In aceste emisiuni am fost cat se poate de corecta in a analiza cat de daunator e USL, cu tot ce inseamna ea, pentru Romania.
    Nici una dintre aceste televiziuni nu mi-a oferit sansa de a realiza o emisiune pe teme de actualitate politica… Asa ca nu eu am parasit scena sau subiectele, ci ele pe mine… Un invitat sporadic nu va putea face niciodata cat unul permanent sau cat un realizator.

    2. Esti prea destept ca sa te cred ca ai muscat nada cu acuzatia privind Ora de veghe. Ea e un format negociat pe dezbateri tematice, fiindca GiGa avea deja emisiuni politice intrate in grila de la start si prea multa politica strica unui post care „gandeste altfel”.
    „Non-combatul” pe care-l reclami e nedrept si lipsit de fair play.
    Apolitic poti face mai multa politica eficienta, corecta, mai aplecata catre realitati. Tocmai prin nemilitantism. Daca observarea atenta a copacilor si analiza la firul ierbii ti se pare mai necesara decat vederea intregii padurii, a bolilor care o macina, a daunatorilor care o misuna, a posibilitatilor de tratament, nu-i problema mea, Zappa.

    Cred ca romanul este interesat mai mult de ce spun Marcel Petrisor, Solomon Marcus sau Anna Ravliuc (am dat doar trei exemple aparent fara legatura intre ele, dar fiecare din cele 11 personaje care au trecut prin emisiune pana acum au spus CEVA-uri care au subliniat belelele aduse de tarii de cei care fac opozitie de dragul ciolanului, al rusilor, al comunistilor spoiti democratic, uitand de oameni si de Dumnezeu) decat de ceea ce spun oamenii politici, ai opozitiei sau ai puterii, sau chibitii de analisti si jurnalisti.

    Dialogul cu profesionisti, cu tehnocrati, cu foste, actuale sau posibil viitoare modele, cu oameni care au traversat regimuri politice extreme, cu oameni care iubesc Romania, care au avut si au idealuri, care au sacrificat tot pentru ele, si confort, si cariera, si viata, ating coarde pe care nici o dezbatere politica nu le va atinge niciodata. Nu superficial, ci profund. Si direct, si indirect. Si constient, si subliminal.

    Ar fi foarte multe de spus, dar pentru asta ar trebui sa vorbesc cu om care a vazut mai mult decat teaserul de emisiune aici, pe facebook sau pe post. Ca sa intelegi, ar fi trebuit sa fi vazut emisiunile, Zappa. Valabil si pentru interlocutorul tau. Ati fi inteles ca politica de cea mai buna calitate se poate face si ALTFEL.

    Ascultandu-i pe Bogdan Licu si Cristina Guseth in dezbaterea despre justitie, romanul a inteles mult mai bine de ce Adrian Nastase e in prim planul USL, iar Victor Ponta ameninta Puterea cu puscaria in mod total nedemocratic.
    Ascultandu-l pe Adrian Baciu, pensionat din politie la 43 de ani, romanul a inteles de ce multi dintre cei ramasi in politie au dat cu caschetele de pamant la Cotroceni, in timp ce Vasile Blaga dansa menuet cu Raed Arafat la Targu Mures, iar Basescu veghea la capataiul mamei care se stingea din viata.
    Ascultandu-o pe Maria Teodoru, romanul a inteles ca proprietatea e sfanta, si nu un moft, iar neretrocedarea proprietatilor interbelice inseamna un gol in buzunarele tuturor romanilor, proprietari, chiriasi sau fii ai strazii.
    Si iata ca am dat doar trei exemple de emisiuni…
    Am vorbit, Zappa dear, si despre gulag, despre victime si calai, despre rezistenta anticomunista, despre ortodocsi si catolici, evrei, chiar despre atei, despre coloane vertebrale si salcii, despre intelectuali si turnurile lor de fildes, despre fascinatia interbelicilor si cauzele ei, despre sanatate si costurile ei, despre sublima societate civila care nu exista etc.
    Ehehehehehe, despre cate am vorbit si vom mai vorbi…

    Zappa, Politica se face si altfel, nu doar cu notite scrise de strategii de la partide si recitate de mereu aceleasi si aceleasi voci. Acestea, si daca au dreptate, nu le mai asculta decat nucleele dure, care, cu sau fara emisiuni politice, militante, ies la vot. Disciplinat. La emisiuni cauta doar satisfactia/confirmarea ca ei sau ai lor au dreptate.

    La emisiunile mele, vor face o superba „politica apolitica” (nu e deloc paradox) oamenii. Si eu pariez ca oamenii de calitate ai acestei tari vor fi ascultati cu sufletul la gura. Iar opiniile lor vor fi decisive in optiuni.
    Cine n-are batrani sau strategi, sa-i cumpere, Zappa, dear.

    Cat despre rautacismul de a ma judeca/clasa/eticheta dupa zece emisiuni – din care nu stiu cate ai vazut – nu pot sa spun decat „Rusinica!”

  4. Daca pacatul de a fi sincer trebuie rezolvat in piata publica printr-o executie cu public, da, atunci merit sa fiu EXECUTAT IN PIATA PUBLICA PT AM FOST SINCER SI INDOIALA S-A CUIBARIT CA UN SARPE IN SUFLETUL MEU.
    Mai departe, sunt de acrod cu tot ce ai scris si ca asa este, sunt mai multe moduri de a rapune minciuna, fariseismul, si una dintre ele este cea pe care tu o practici acum.
    Pot avea insa un amendament – modelul asta e un model cu bataie lunga, in timp, acum insa…………….timpul e scurt, evenimentele se succed cu o asemenea repeziciune, incit ce era ieri valabil, miine e desuet.
    Una peste alta, te asigur ca NU A FOST UN REPROS, NU A FOST O ACUZA, CI DOAR, INCA O DATA REPET, O INDOIALA DE MOMENT, UN VIS URIT, DIN CATEGORIA COSMARURILOR CARE ITI PROVOACA TRANSPIRATIA ABUNDENTA SI TE SCOLI CU CEARCEAFUL LIPIT DE TINE.
    Da, pe buna dreptate ai fost indreptatita sa-mi spui SA-MI FIE RUSINICA.
    Raspunsul tau m-a incintat si esti CAP DE LISTA IN LISTINGUL MEU CU PERSOANELE PREFERATE.
    Pe bunul meu amic EUSEBIU IL TREC ACOLO LINGA TINE, DAR IN PARANTEZA.
    O zi buna iti doresc si, te asigur, ITI VAD SI URMARESC FIECARE EMISIUNE, CHIAR DACA IN RELUARE…………

  5. Zappa,
    Public m-ai intrebat, public ti-am raspuns.🙂🙂🙂
    Oricum, apreciez ca mi-ai ( ne-ai…🙂 ) spus in fata ce ai avut de spus, nu pe la colturi, cum fac altii.
    Oricine ar avea indoieli („ca un vierme in mar, indoiala…”) si le-ar risipi, daca ar vorbi cu mine.
    Stiu ce fac in fiecare clipa de veghe. Doar somnul ma scoate din prezenta/constienta.
    Nicoleta Savin nu a practicat niciodata nici minciuna, nici omisiunea, a fost consecventa cu crezul ei din 1990.
    Nu e un merit, nu sunt asa fiindca i-as trada pe altii de as fi altfel.
    Sunt asa fiindca m-as trada pe mine.
    Ceea ce-mi este imposibil.

    Si timpul, Zappa, a avut totdeauna rabdare cu mine…
    Si eu cu el…

    P.S Lasa-mi pe mail (nnsavin@yahoo.com) un nr de telefon, ca data viitoare sa te „execut” pe fir, nu in piata publica…🙂
    F.P.S Daca ma urmareai, comentai ceva vreme de doua saptamani, nu te-ai fi abtinut… Nu vinde castraveti la gradinari, Zappo dragutzule, ca nu stii sa minti si rosesti…

  6. BINE,O SA-MI FAC TIMP SI ITI/VA VOI OFERI UN NR. DE TELEFON, ca sa putem tine legatura. Cred ca a venit momentul sa trecem la o etapa superioara, pt a evita orice neintelegere. Pina diseara veti avea nr. meu de telefon.

  7. Nicoleta Savin, sa nu aveti nicio indoiala. Faceti foarte bine ce faceti.

  8. Academicianul Solomon Marcus-o marturie vie ca vârsta cronologică nu are mare importanţă! Nicol, reusesti zi de zi sa salvezi timpul intrebarilor cu raspunsuri concrete – oameni de inalta tinuta morala, profesionala, artistica! E lupta ta jurnalistica impotriva incrancenarilor fara miza reala si sansa de a recontura imaginea trairii firesti a vietii!


Lasă un răspuns

Categorii

