Postat de: nicoletasavin | 04/06/2010

Epitaf: Lecţia Singurătăţii

N-am uitat că acest blog este, în primul rând, unul de suflet…
Înainte de a reîncepe ofensiva politică – trebuie să vă fac o mărturisire: moartea celui mai bun prieten al meu mi-a produs o extraordinară revelaţie.
În lunga noastră prietenie, el n-a făcut decât să-mi predea Lectia Singurătăţii.
O lecţie de tip Osho.
Am înţeles-o abia când a murit.
Cea mai valoroasă lecţie de viaţă dată mie un pământean, în afara celor predate de inefabilul Mihai Ursachi. Am fost o mare fraieră – mea culpa, niciodată nu e prea târziu – că n-am înţeles mult mai devreme ce voiai să mă înveţi. Ai preferat să mori ca să pricep!
Mulţumesc, prieten drag.
Şi iartă-mă!
În sufletul meu, nu ai murit niciodată.
Eşti nemuritor! Ai reînviat şi m-ai renăscut şi pe mine.
Cine ştie, înţelege ce spun…
N-o să-ţi fac numele public, aşa cum am fost rugată de prietenii de pe blog.
Dar pentru iniţiaţi sau interesaţi, valoarea lecţiei e imensă.
Gata cu vulnerabilitatea Nicoletei Savin. N-o mai puteţi valorifica.
Am înţeles tot ce trebuia să înţeleg.
Şi zâmbesc… AM ÎNVĂŢAT SĂ ZÂMBESC!

LECŢIA SINGURĂTĂŢII

„Doar acei oameni care sunt capabili să fie singuri sunt capabili să iubească, să împărtăşească, să descopere profunzimile celuilalt, fără a-l poseda pe celălalt, fără a deveni dependent de celălalt, fără a-l trata ca pe un obiect şi fără a deveni ataşat de celălalt….

Aceştia vor îngădui celuilalt libertate absolută, fiindcă ei cunosc că dacă celălalt pleacă, ei vor fi la fel de fericiţi cum sunt acum.
Fericirea lor nu poate fi luată de celălalt, fiindcă nu este oferită de celălalt…

Atunci de ce vor să fie împreună?
Nu mai este o nevoie, este precum ceva de lux. Se bucură să împărtăşească, simt atâta bucurie, încât le-ar plăcea să o transmită cuiva.

Ei ştiu cum să joace… viaţa ca un instrumentist singur…”


Responses

  1. Frumoasa „Lectia Singuratatii”
    Totusi,eu cred ca si cei care sunt capabili sa fie singuri (poate intreaga viata) au nevoie sa fie impreuna. Altfel, ideea ca nu vor avea cui sa impartaseasca ii darama inainte de termen.

  2. Asa este, dar numai cei care pot fi astfel o inteleg si mai ales o traiesc .

  3. Totusi Nicoleta, acum niste ani, dupa rasaritul soarelui parcurgeam un drum drag mie si pe care l-am facut numai singur, asa cum singur in Ceahlau, dupa ce depasisem niste hornuri din care nici azi nu stiu cum am iesit, am cules primul si singurul edelweiss din viata mea, si desigur dupa o luna m-am si indragostit cumplit. Intelegi ca acele ore de singuratate, frumusete fabuloasa si oarecare teama ma pregatisera pentru ce va urma.
    Asadar parcurgeam plaja dintre inceputul ei din Mamaia si pana la campingul aflat cca 8 km mai la nord.
    Plaja era goala si doar pescarusi ce se trezisera si-i speriam si eu se roteau de colo colo. Era soare, dar inca racoare, soarele in spate lateral pe dreapta.
    Admiram totul si-mi savuram libertatea si singuratatea cand a aparut un gand imagine groaznic, eu asa l-am resimtit cand mi-a trecut prin minte ca poate sunt ultimul om de pe Terra si ca orice as face si oricat de mult as vrea, nu voi mai intalni niciodata vreun semen si ca de fapt cu mine va dispare omul de pe Terra si, poate, si din Univers.
    Eram atat de distrus, de nenorocit, de nefericit, desi in spate stiam ca este doar un gand, o situatie doar imaginata si nicicum reala, ca m-am simtit ca in copilarie, cand aflat sau trezindu-ma intr-un intuneric absolut, imi imaginam ca am orbit si nu rezistam nici un minut sa nu ma duc sa aprind lumina ca sa constat ca totusi vad.
    Am inceput sa alerg si nu m-am oprit pana ce la geamul unui hotel nu am vazut un om, si era ce trebuia sa fie. Era o femeie frumoasa si daca eu as fi fost cumva Adam ea era cu siguranta Eva. I-am facut vesel cu mana, mi-a raspuns, nu stiu daca de atunci si pana azi si-a amintit de acel falfait de maini. Eu desigur ca nu-l pot uita cat voi trai.
    Am plecat mai departe in pas de voie fericit ca lucrurile au ramas la locul lor.
    Atat.

  4. Nicol te-am vazut la „Nasul”aseara, ai fost superba!Crede-ma ca am vazut „clicul”pe chipul tau atunci cand Moraru a spus ca se va implica sa realizeze un ziar ADEVARAT!Cat sunt de sarac iti promit ca daca acel ziar te va contine ca intelect, o sa-mi fac abonament la el!
    Frumoasa tema singuratatii!Daca la nastere si in timpul vietii suntem si putem fi ajutati, atunci cand murim suntem singuri, fiecare cu constiinta lui si mai ales cu duhul lui. Se spune ca intelepciunea unui om mort nu poate fi egalata nici macar de suma tuturor inteleptilor traitori pe pamant, pentru ca ei n-au trait experienta! Nu fi trista pentru prietenul tau, dimpotriva!Iar daca ai invatat o lectie de la el, impartaseste-o si altora si fa acest lucru pentru sufletul lui, astfel o sa-l bucuri si mai ales o sa STII ca nu a trait degeaba pe pamant, a reusit (chiar daca deocamdata doar pe tine) sa schimbe ceva! Mare lucru!

  5. Se intampla ceva cu mine, nu trebuia sa povestesc asta, dar acum am facut-o asa ca:

    Am inceput sa alerg si nu m-am oprit, pana ce la geamul unui hotel am vazut un om si era ce trebuia sa fie, era o femeie frumoasa si daca eu as fi fost cumva Adam , ea era cu siguranta Eva.

  6. N-am să spun platitudini de genul: moartea e singura certitudine a vieţii…
    Cred că: „Dumnezeu să-l ierte” e destul.
    Pe mine mă întristează ideea de moarte în general …

  7. Nu stiu ce sa spun despre singuratate. Cred ca e de preferat convietuirii cu cineva nepotrivit, desi o mare parte oamenilor sunt toleranti, sau sunt constransi de unele responsabilitati, sau se complac din inertie.
    Uneori, cei care isi spun singuri sunt mai putin singuri decat altii…
    Totul e relativ si cred ca, desi nu ne dam seama, alegem calea care se potriveste unei anumite etape a vietii.
    Nina Cassian a povestit la Nasul ca la 72 de ani, dupa o lunga perioada de singuratate si durere, s-a indragostit sadea.
    Viata stie ce face…

  8. In opinia mea,singuratatea reprezinta lipsa abilitatii de a te asculta, de a te privi, lipsa increderii, dar si a credintei.
    Franturi de singuratate strabat viata oricarui om…dar, o linie continua a singuratatii (chiar si atunci cand esti inconjurat de alte vietuitoare) e semnalul ca tu insuti esti un intrus, un strain in propria-ti viata.
    A fi singur e flash-ul necesar, daruit, pentru rascrucea drumului tau, e time-out-ul dat de Creator si mica vacanta in care ti se ofera o SCARA…

  9. Urasc singuratatea,si o urasc din ‘ enspe mii de motive,dar in primul rind pt ca sunt om si omul prin definitie are nevoie de comunicare,fara comunicare se ofileste,se uriteste si dispare.
    Voi apela la exemplul biblic-ADAM SI EVA-sugestiv,explicativ si motivant.
    Voi mai apela la unul:
    de mult,am citit memoriile unui condamnat pe viata,personajul traia undeva pe la sfirsitul evului mediu-LUPTA lui in acea crunta izolare nu s-a dat cu vicisitudinile lipsurilor fizice ci cu………..SINGURATATEA………..
    Se spune ca singuratatea duce la un sfirsit rapid.
    Cite exemple nu avem linga noi,soti care au trait zeci de ani impreuna,dar odata unul disparut,celalat se ,GRABESTE’sa-l urmeze.
    Pina si relatia dintre un OM SI UN CIINE,a generat povesti induiusatoare.
    Odata omul disparut ,CIINELE ‘si-a urit singuratatea si a preferat sa mora prin inanitie decit sa mai traiasca singur.
    Nu sunt detinatorul adevarului absolut,nu vreau sa emit ,JUDECATI’de valoare-DAR SINGURATATEA ESTE UNUL DIN CELE MAI MARI COSMARURI ALE OMULUI’
    Daca singuratatea ar fi o binefacere,atunci existenta OMULUI AR FI EXPRESIA SUPREMA A NEGATIEI.
    Nu,NICOLETA-singuratatea aduce alienarea,nu poti in fiecare zi ,SA-TI DAI SINGUR DREPTATE’mai trebuie sa fie cineva de care sa te impiedici,care sa te traga de mineca,chiar timid si cu supusenie.
    Poate esti ultimul om din lumea virtuala pe care as fi vrut sa-l contrazic,dar intr-o problema existentiala nu pot ramine pasiv.
    Nu,nu cultiva singuratatea ,DOAMNA NICOLETA SAVIN’.
    Nu lasa sa-ti alunece printre degete viata,fiecare virsta are farmecul ei,crede in generozitatea oamenilor,in capacitatea de a da,si dorinta de a cere.
    Nu se poate face laudatio unuei situatii nefiresti.
    Amazonul are o zi cind curge in sens ,INVERS’ESTE SUBLIM SI FASCINANT-DAR DISTRUGATOR-ASA ESTE SI SINGURATATEA,uneori fascinanta ,poate chiar sublima pe ici pe colo,si totusi distrugatoare.
    E punctul de vedere al unui om care se cutremura la ideea singuratati…………..si nu sunt las ori nevricos.

  10. P.S. pt ca vreau sa-i scutesc pe cei care se vor grabi sa-mi dea exemple de singuratati REUSITE:
    SIHASTRII, GINDITORI, GURU, si multi alti ciudati…………..
    exceptiile nu infirma normalitatea cel mult o consacra.

  11. Nu pot sa postez propunerea pentru juriu!Am incercat de trei ori!!!
    Propunere pentru juriu:
    Constantin Cojocaru-economist
    Paula Iacob-avocat
    Tudor Barbu-jurnalist
    Horia Alexandrescu-analist
    Ioan Talpes-general

  12. 8 septembrie 1997
    Mânăstirea Hadâmbu. Aflu o poveste foarte frumoasă.

    Un călugăr bătrân voia să coboare la oraş. Un alt călugăr, mult mai tânăr şi îngrijorat îi spune:
    ,, Unde plecaţi singur părinte? S-a întunecat şi va trebui să treceţi prin pădure. Mai bine aşeptaţi până mâine dimineaţă.
    Nu vă este frică ?”
    Părintele slab de atâta postit i-a răspuns:
    ,, Nu mi-e frică pentru că nu sunt singur niciodată. Dumnezeu este tot timpul cu mine.” Şi a plecat.
    Mai târziu, mult mai târziu am înţeles că poţi fi înconjurat de o mulţime de oameni, poţi fi în pat cu fiinţa iubită şi totuşi să te simţi singur. Şi poţi fi singur fizic dar sufleteşte să nu te simţi singur.Ba, mai mult chiar să te simţi iubit. Da, există o ,, lecţie a singurătăţii”.

  13. Ne nastem singuri venind de niciunde, si murim singuri mergand spre nu stim unde. Tot ceea ce se petrece intre aceste doua extreme este Vidul care poate sa ia orice fel de „chipuri”. Chipuri pe care noi, din obisnuinta, le numim Lumea. Dar si Viata.
    Singuratatea… viciul celor puternici!

  14. Multumesc,Nicoleta!


Lasă un răspuns

Categorii

