Postat de: nicoletasavin | 24/10/2012

Ora de veghe: Cu Dan Ciachir despre Conciliul Vatican II, Anul Credinţei şi noua evanghelizare a lumii

Despre Anul Credinţei, inaugurat de Papa Benedict al XVI-lea joi, 11 octombrie 2012, la exact 50 de ani de la Conciliul Vatican II, şi despre noua evanghelizare a lumii voi vorbi la Ora de veghe cu scriiitorul şi publicistul Dan Ciachir.

Care este atitudinea actuală a Bisericii Ortodoxe Române, în condiţiile în care ea a refuzat să-şi trimită observatori la Conciliul Vatican II ?
Care e miza globală a Bisericii Catolice?
Sper că veţi afla de la invitatul meu răspunsurile la aceste întrebări. Şi nu doar la ele. Nu rataţi de la ora 19.00, la Naşul TV, o ediţie eveniment a emisiunii Ora de veghe.

****

Anul acesta s-au împlinit 50 de ani de la Conciliul Vatican II, ale cărui lucrări s-au întins pe mai bine de 3 ani, de la 11 octombrie 1962 până la 8 decembrie 1965.
Joi, 11 octombrie 2012, la  exact 50 de ani de la acest Conciliu istoric, Papa Benedict al XVI-lea a deschis Anul Credinţei cu o mesă în Piaţa Sf. Petru. Anul Credinţei, un proiect extrem de ambiţios, se va încheia la 24 noiembrie 2013.
Papa îşi doreşte, prin tot ce se ve întâmpla în acest an, să reînvieze spiritul ce a condus Vatican II, adică o nouă Cinzecime şi, în consecinţă, o nouă evanghelizare a lumii.

Biserica Ortodoxă Română nu şi-a trimis observatori la Conciliul de acum 50 de ani. Abia în 1967, patriarhul Justinian Marina a explicat motivele principale ale refuzului: „organizarea de expoziţii defăimătoare la adresa Bisericii şi statului român” şi „hirotonirea unui cleric fugar din ţară, Vasile Cristea, ca episcop unit…”.

Patru dintre pontifii care au luat parte la sesiunea de deschidere a Conciliului din 1962 aveau să devină ulterior papi ai Bisericii Catolice: cardinalul Giovanni Battista Montini, cu numele de Paul al VI-lea; episcopul Albino Luciani, viitorul papă Ioan Paul I, episcopul Karol Wojtyla, care a devenit papa Ioan Paul al II-lea şi preotul Joseph Ratzinger, prezent la lucrări drept consultant teologic, care a devenit papa Benedict al XVI-lea


Responses

  1. Scumpa doamna, ma puneti in situatia de a nu va mai intelege! Astazi, cand Sfantul Nectarie a ajuns pe pamant romanesc si cand Bucurestiul se pregateste pentru a-l omagia pe ocrotitorul sau, Sfantul Dimitrie Basarabov, dumneavoastra gasiti oportun sa vorbiti despre cat de importanta este misiunea bisericii, dar, atentie, a celei catolice, dand impresia ca sunteti, cumva, in raspar cu evenimentele! Evanghelizarea de care vorbiti, ori viitorul religios al lumii (de care vorbeati cu citatul cunoscut, cand am parasit emisiunea…) sunt doar apanajul bisericii catolice? Nu am de gand sa intru in polemica, dar mi se pare o greseala sa veniti la NASUL TV cu astfel de luari de pozitie! Suntem si asa destul de putini cei de-aici, din dreapta! Nu subreziti cu astfel de rupturi balamalele unei constructii care se infiripa cu dificultate, lasandu-va influentata, ori fiind subiectiva dincolo de ceea ce este permis unui om de televiziune! Oricum, mi se pare ca emisiunea dumneavoastra aduce un grav prejudiciu de imagine postului si ca ar trebui sa veniti cu o emisiune ca raspuns, cu un invitat care sa exprime o opinie din perspectiva ortodoxa, pentru ca altfel va ramane aceasta umbra, care, mie si altora din apropierea mea ne va crea un disconfort in legatura cu singurul post de televiziune (alaturi de B1) pe care il admiram si urmarim! Chiar astept cu infrigurare o reactie! Multumesc, Mona Serbanescu

  2. Draga doamna Mona Serbanescu,

    Imi pare foarte rau daca v-am suparat, asa cum imi pare rau ca n-ati vazut emisiunea pana la final.
    N-a iesit de loc in avantaj Biserica Catolica, din contra. Si n-o spun eu, au spus-o altii.
    Nu indraznesc sa va cer o jumatate de ora din viata dvs, cu rugamintea de a revedea emisiunea din momentul in care ati folosit telecomanda, dar daca ati face acest lucru, v-ati convinge de adevar.
    Si nu pentru ca asta am dorit, nu vreau sa fac partizanat, nu plec la realizarea unei emisiuni cu concluziile gata trase, ci pentru ca asta a rezultat din bilantul a 50 de ani de Conciliu: Biserica Catolica, fara a recunoaste explicit, isi pune cenusa in cap ca a gresit si incearca sa-si recastige credinciosii. Biserica Catolica isi propune sa copieze cumva atitudinea celei ortodoxe, razboiul ei nu e cu Estul, ci cu protestanţii, neoprotestanţii, anglicanii, reformatii etc, deci cu schismele lor.
    Concluzia era ca usa deschisa si concesiile facute de Conciliul II in speranta supravieturii, a castigarii suprematiei si atragerii de prozeliti au adus marxismul in altarul Bisericii Catolice, iar incercarea de a intoarce oamenii la credinta prin edict e una sortita esecului.

    Imi pare cu atat mai rau, cu cat eu am facut pana acum, la Ora de veghe – ce-i drept nu la acest post, ci la GiGa – emisiuni memorabile, una cu fiica parintelui Staniloaie, Lidia, despre tatal domniei sale, alta cu Marcel Petrisor despre Bartolmeu Anania si nu numai, doua emisiuni de evocare Nicolae Steinhardt, caci 2012 e an centenar, mai multe emisiuni despre Sandu Tudor si Rugul Aprins, despre Cleopa sau parintele Galeriu. Au fost la mine in emisiune Parintele Irineu, parintele Durlea, il astept pe parintele Ciprian de la Sihastria, ucenicul lui Cleopa, pentru o evocare a parintelui Cleopa, fiindca 2012 este si centenar Cleopa.
    Sunt ortodoxa, nu habotnica, dar practicanta, mi se pare ca trebuie sa stim care este „concurenta”, asa ca am facut emisiuni si despre masonerie, si despre esoterism/hermetism/kabala, despre Vasile Lovinescu, Mircea Eliade, Ioan Petru Culianu, Mosche Idel, Rene Guenon, Umberto Eco. De cateva ori, in excursul meu prin istoria religiilor m-a ajutat si Marius Vasileanu, doctorand in istoria religiilor la Universitatea Bucuresti.

    Una peste alta, nu cred ca pot fi acuzata de rele intentii dupa o bucata dintr-o emisiune, cand in anul 2012 am facut emisiuni despre spiritualitate in general si cea ortodoxa in special cat nu s-au facut in zece ani de presa romaneasca. Ce-i drept, pe un post pe care nu l-ati urmarit. Dar asta nu justifica o eticheta care spune ca m-am nascut cu emisiunea de ieri si am atacat ortodoxia. Asta nu ma va impiedica sa fac o emisiune despre opinia BOR legata de noua ofensiva catolica (daca vor dori sa vorbeasca) despre ecumenism si conservatorism, chiar asta anticipam cu dl Ciachir pe final de emisiune.

    Cu amaraciunea de a nu fi reusit sa ma fac inteleasa si a va fi creat un disconfort, cu onestitate si cu promisiunea ca, in scurt timp, voi transforma supararea dvs in bucurie,
    Nicoleta Savin

  3. Zici: ”Biserica Catolica, fara a recunoaste explicit, isi pune cenusa in cap ca a gresit si incearca sa-si recastige credinciosii. Biserica Catolica isi propune sa copieze cumva atitudinea celei ortodoxe, razboiul ei nu e cu Estul, ci cu protestanţii, neoprotestanţii, anglicanii, reformatii etc, deci cu schismele lor.”
    ========================
    Din câte am observat eu până acum, ce recunoaște Biserica Catolică, recunoaște explicit… Când e cazul prezintă și scuze … Să mă ierți, dar indivizii de teapa lui Ceachir nu merită luați în seamă.
    Pe de altă parte, Bis. Catolică nu umblă să ”Își recâștige credincioșii”, dacă ar face-o în nici un caz nu ar avea ce lua de la Bis. Ortodoxă… ce să ia? Abonamentele la moaște (unele nici măcar umane)? Umilirea fomiștilor cu două sarmale? Eu nu îmi amintesc un eveniment al bisericii ortodoxe care să se fi încercat să fie mascat, invers însă da. De exemplu la cel legat de sanctificarea Papei Ioan Paul al doilea … Pentru a atrage atenția credincioșilor s-a dat sfoară în țară că se face sfânt un ortodox.. de fapt ăla era canonizat deja de șase luni… Se sfințea o bisericuță de țară.
    Dacă cineva are de luat exemplu atunci nu Bis Catolică trebuie să ia exemplu ci cea Ortodoxă… La educarea credincioșilor… Măcar să stea frumos la coadă și să nu își mai frece portofelul de racla cu moaște …

    Din cauza unora ca Ceachir nici azi nu s-a rezolvat cu retrocedările… știai?
    Omul ăsta e o rușine …
    Vrei să amintesc și de un Mitropolit care a cerut să i se pună pe piept în mormânt pământ de la o mănăstire furată și neretrocedată nici azi… Da, la Anania mă refer? …

  4. Eu zic să ne bucurăm de această emisiune deosebită care face mult bine sufletului. Este un câștig mai cu seamă acum când mulți știu doar să arunce cu pietre de dragul ratingului.


Lasă un răspuns

Categorii

